Aankoop autostaanplaats zonder notaris

wompa
Topic Starter

Aankoop autostaanplaats zonder notaris

#1 , 12 feb 2015 14:36

Is het mogelijk een autostaanplaats te kopen zonder een notaris hierbij te betrekken?

Voor zover ik begrijp is dit mogelijk indien er een onderhandse akte wordt gemaakt tussen de verkoper en koper en deze bij het registratiekantoor wordt voorgelegd om de registratierechten te betalen.

Klopt dit? of zie ik andere wettelijke verplichtingen over het hoofd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 12 feb 2015 15:20

aangezien een autostaanplaats een onroerend goed is en er inderdaad wel een aantal verplichtingen te vervullen zijn zul je toch een notaris moeten passeren vrees ik...

(wettelijke opzoekingen, notificaties, bodemattest, kadaster, ... akte moet worden overgeschreven op het hypotheekkantoor...)

roharro

#3 , 12 feb 2015 17:06

Neen dit kan niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 feb 2015 18:23

Verkoop is u schrijft het zelf onderhandse akte en dus niet tegenstelbaar aan derden.

wompa
Topic Starter

#5 , 12 feb 2015 20:19

Voor alle duidelijkheid, dit gaat over een autostaanplaats in een bestaand (nieuwbouw)appartementsgebouw waar ik een appartement reeds bezit.
Een bodemattest lijk mij helemaal overbodig hiervoor. Dit heb ik reeds van het appartement. (1e eigenaar)

Van de staanplaats word ik ook de 1e eigenaar.

Welke wettelijke opzoekingen zouden er moeten gebeuren?

Het hypotheekkantoor hoeft alleen bij notariële aktes zodat deze tegenstelbaar wordt aan derden.
(Als ik het goed begrijp)
Maar dit is geen wettelijke verplichting denk ik?
Als ik via een onderhandse akte werk is dit dus niet nodig?

Iedereen gaat er altijd precies automatisch van uit dat een notaris verplicht/nodig is, maar zover ik kan terugvinden is dit niet zo.
Ik moet wel mijn registratierechten betalen maar kan hiervoor zelf bij het registratiekantoor terecht.
De staanplaats zelf dien ik normaal ook aan te geven aan het kadaster voor een herziening van mijn KI.

asperger

#6 , 12 feb 2015 20:53

Voor alle duidelijkheid, dit gaat over een autostaanplaats in een bestaand (nieuwbouw)appartementsgebouw waar ik een appartement reeds bezit.
Een bodemattest lijk mij helemaal overbodig hiervoor. Dit heb ik reeds van het appartement. (1e eigenaar)

Van de staanplaats word ik ook de 1e eigenaar.

Welke wettelijke opzoekingen zouden er moeten gebeuren?

Het hypotheekkantoor hoeft alleen bij notariële aktes zodat deze tegenstelbaar wordt aan derden.
(Als ik het goed begrijp)
Maar dit is geen wettelijke verplichting denk ik?
Als ik via een onderhandse akte werk is dit dus niet nodig?

Iedereen gaat er altijd precies automatisch van uit dat een notaris verplicht/nodig is, maar zover ik kan terugvinden is dit niet zo.
Ik moet wel mijn registratierechten betalen maar kan hiervoor zelf bij het registratiekantoor terecht.
De staanplaats zelf dien ik normaal ook aan te geven aan het kadaster voor een herziening van mijn KI.
U kunt niet werken met onderhandse akte.
Dat werd u reeds geantwoord!
Een notaris is verplicht voor de verkoop/aankoop van een onroerend goed.
U moet zelf niets aangeven aan het kadaster.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/ko ... riele_akte" onclick="window.open(this.href);return false;
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken

#7 , 12 feb 2015 23:56

Onderhandse of authentieke akte maakt niet uit, beide zijn geldig MAAR voor het overschrijven op het hypotheekkantoor is een authentieke akte nodig EN diegene die het éérst overschrijft op het hypotheekkantoor wordt gezien als de eigenaar, ongeacht de akten die daaraan voorafgaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#8 , 12 feb 2015 23:59

Zonder notarisakte is men voor derden geen eigenaar.

wompa
Topic Starter

#9 , 13 feb 2015 07:19

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/ko ... riele_akte" onclick="window.open(this.href);return false;
Iets antwoorden is 1 iets, iets staven waarom is iets anders. Uw beweringen zijn foutief.
Dit kan wel met onderhandse akte en een notaris is niet verplicht.

Bron:
De termijn voor het registreren van een onderhandse verkoopsovereenkomst (dus zonder tussenkomst van een notaris) van een onroerend goed gelegen in België bedraagt vier maanden vanaf de ondertekening van de overeenkomst. Bij overschrijding van deze termijn zijn boetes verschuldigd.
Ik dacht dat de registratie bij het registratiekantoor/kadaster als bewijs van eigendom voldoende is.
De inschrijving in het hypotheekkantoor lijkt mij vooral van belang indien er een hypotheek genomen wordt voor de aankoop.
Zonder notarisakte is men voor derden dus wel eigenaar door de registratie denk ik.
Maar voor derden is er geen zekerheid om te weten of er een hypotheek op de eigendom zit of niet.
(hierover kan ik wel nog geen bevestiging vinden)

Dit moet ik volgens mij wel degelijk zelf aangeven bij het kadaster ook, gezien het een uitbreiding betreft van mijn huidige onroerend goed.
Wanneer er fysieke aanpassingen aan het gebouw gebeurd zijn die het K.I. met minstens €50 of 15% vermeerderen of verminderen, wordt het kadastraal inkomen herschat. Ook als een bebouwd perceel gesplitst of samengevoegd wordt met een ander perceel moet er een herschatting gebeuren.
Er is daar een aangifteformulier 43b voor.

JPV

#10 , 13 feb 2015 08:30

Iets antwoorden is 1 iets, iets staven waarom is iets anders. Uw beweringen zijn foutief.
U vroeg nergens naar een staving, u vroeg gewoon of het kon.

Een verkoop van een onroerend goed dient overgeschreven te worden op het hypotheekkantoor. De reden is héél simpel: als u onderhands iets zou kopen, is het hypotheekkantoor daar niet noodzakelijk van op de hoogte (noch zouden ze dit via de registratierechten te weten komen). Niet op alle goederen dienen immers registratierechten betaald te worden. Dat zou willen zeggen dat de verkoper de woning nogmaals zou kunnen aanbieden ter verkoop of er een hypotheek op zou kunnen vestigen bij aankoop van een andere woning. Immers nee, de informatie uit het kadaster is géén bewijs van eigendom (kan wel een begin van bewijs vormen).

Bron:
De termijn voor het registreren van een onderhandse verkoopsovereenkomst (dus zonder tussenkomst van een notaris) van een onroerend goed gelegen in België bedraagt vier maanden vanaf de ondertekening van de overeenkomst. Bij overschrijding van deze termijn zijn boetes verschuldigd.
Ik dacht dat de registratie bij het registratiekantoor/kadaster als bewijs van eigendom voldoende is.
De inschrijving in het hypotheekkantoor lijkt mij vooral van belang indien er een hypotheek genomen wordt voor de aankoop.
Zonder notarisakte is men voor derden dus wel eigenaar door de registratie denk ik.
Maar voor derden is er geen zekerheid om te weten of er een hypotheek op de eigendom zit of niet.
(hierover kan ik wel nog geen bevestiging vinden)
je quote gaat over eenonderhandse verkoopsovereenkomst, in de volksmond een "compromis". Die kan je effectief zonder notaris doen. Het is echter niet omdat de verkoop gesloten is, dat je al eigenaar bent (in quasi alle compromissen staat het verlijden van de akte als voorwaarde voor de eigendomsoverdracht).
Dit moet ik volgens mij wel degelijk zelf aangeven bij het kadaster ook, gezien het een uitbreiding betreft van mijn huidige onroerend goed.
Wanneer er fysieke aanpassingen aan het gebouw gebeurd zijn die het K.I. met minstens €50 of 15% vermeerderen of verminderen, wordt het kadastraal inkomen herschat. Ook als een bebouwd perceel gesplitst of samengevoegd wordt met een ander perceel moet er een herschatting gebeuren.
Er is daar een aangifteformulier 43b voor.
het is geen uitbreiding van je onroerend goed, het is de aankoop van een nieuw onroerend goed. het kadastraal inkomen van steeds apart beschouwd worden, tenzij het effectief zou kunnen samengevoegd worden tot 1 perceel (waarna je moeilijker weer die 2 stukken apart kan verkopen).

Hypotheekwet:
Artikel 1.[Alle akten onder de levenden, om niet of onder bezwarende titel, tot overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten, andere dan voorrechten en hypotheken, [met inbegrip van de authentieke akten bedoeld in de artikelen 577-4, § 1, en 577-13, § 4, van het Burgerlijk Wetboek, alsmede van de daarin aangebrachte wijzigingen], WORDEN [1 ...]1 [...] geheel overgeschreven in een daartoe bestemd register, op het kantoor van bewaring der hypotheken van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen. Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen derden die zonder bedrog gecontracteerd hebben.] <W 08-07-1924, art. 4> <W 1994-06-30/34, art. 3, 011; Inwerkingtreding : 01-08-1995> <W 1995-02-09/35, art. 1, 012; Inwerkingtreding : onbepaald>
Deze bepaling is ook van toepassing op de in kracht van gewijsde gegane vonnissen die gelden als overeenkomst of als titel voor de overdracht van die rechten, alsook op de akten van afstand van die rechten en op de huurcontracten die voor langer dan negen jaren zijn aangegaan of kwijting inhouden van ten minste drie jaren huur.
Indien deze huurcontracten niet zijn overgeschreven wordt de huurtijd verminderd overeenkomstig [2 artikel 595, tweede lid]2 van het Burgerlijk Wetboek.
[1 De plannen die ingevolge aanhechting of neerlegging deel uitmaken van de in het eerste lid vermelde akten, worden zonder aanbieding ervan geacht tegelijk met die akten te zijn overgeschreven, op voorwaarde dat in een verklaring in de akte of in een ondertekende verklaring onderaan de akte, de partijen of de instrumenterende ambtenaar in hun naam :
1° er de overschrijving van vragen in toepassing van de onderhavige bepaling;
2° bevestigen dat ze opgenomen zijn in de databank van plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie, zonder nadien te zijn gewijzigd;
3° de referte ervan in deze databank vermelden.]1

Art. 2.<W 10-10-1913, art. 1> Alleen vonnissen, authentieke akten en in rechte of voor notaris erkende onderhandse akten worden ter overschrijving aangenomen. De volmachten tot die akten betrekkelijk moeten in dezelfde vorm gegeven worden.
[1 De notarissen en al degenen, openbare ambtenaren of anderen, die belast zijn met het verlenen van authenticiteit aan de akten die aan overschrijving zijn onderworpen, zijn gehouden de vervulling van de formaliteit te vorderen binnen de [2 vijftien dagen]2 na de dagtekening van die akten, behalve voor de akten houdende openbare verkoop [2 ...]2 waarvoor de termijn op twee maanden wordt gebracht.]1
[2 De in het voorgaande lid bepaalde termijn wordt verlengd tot de eerstvolgende openingsdag wanneer de laatste dag van de bovenvermelde termijn een sluitingsdag van de kantoren is.]2

roharro

#11 , 13 feb 2015 10:45

Waarom komt u hier dan deze vraag stellen?
Koop dan toch onroerend goed zonder akte en pollueer dit forum niet langer.
TS krijgt van mij de prijs "betweter van de week".

mava105

#12 , 13 feb 2015 12:10

:D :D :D

wompa
Topic Starter

#13 , 13 feb 2015 12:56

Waarom komt u hier dan deze vraag stellen?
Koop dan toch onroerend goed zonder akte en pollueer dit forum niet langer.
TS krijgt van mij de prijs "betweter van de week".
Ik wou maar mijn opzoekwerk delen dat ik deed sinds ik mijn topic startte.
Dan zal ik inderdaad maar een betweter zijn.
Mocht ik het zeker weten zou ik het hier zeker niet vragen.

wompa
Topic Starter

#14 , 13 feb 2015 13:17

het is geen uitbreiding van je onroerend goed, het is de aankoop van een nieuw onroerend goed. het kadastraal inkomen van steeds apart beschouwd worden, tenzij het effectief zou kunnen samengevoegd worden tot 1 perceel (waarna je moeilijker weer die 2 stukken apart kan verkopen).

Hypotheekwet:
Artikel 1.[Alle akten onder de levenden, om niet of onder bezwarende titel, tot overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten, andere dan voorrechten en hypotheken, [met inbegrip van de authentieke akten bedoeld in de artikelen 577-4, § 1, en 577-13, § 4, van het Burgerlijk Wetboek, alsmede van de daarin aangebrachte wijzigingen], WORDEN [1 ...]1 [...] geheel overgeschreven in een daartoe bestemd register, op het kantoor van bewaring der hypotheken van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen. Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen derden die zonder bedrog gecontracteerd hebben.] <W 08-07-1924, art. 4> <W 1994-06-30/34, art. 3, 011; Inwerkingtreding : 01-08-1995> <W 1995-02-09/35, art. 1, 012; Inwerkingtreding : onbepaald>
Deze bepaling is ook van toepassing op de in kracht van gewijsde gegane vonnissen die gelden als overeenkomst of als titel voor de overdracht van die rechten, alsook op de akten van afstand van die rechten en op de huurcontracten die voor langer dan negen jaren zijn aangegaan of kwijting inhouden van ten minste drie jaren huur.
Indien deze huurcontracten niet zijn overgeschreven wordt de huurtijd verminderd overeenkomstig [2 artikel 595, tweede lid]2 van het Burgerlijk Wetboek.
[1 De plannen die ingevolge aanhechting of neerlegging deel uitmaken van de in het eerste lid vermelde akten, worden zonder aanbieding ervan geacht tegelijk met die akten te zijn overgeschreven, op voorwaarde dat in een verklaring in de akte of in een ondertekende verklaring onderaan de akte, de partijen of de instrumenterende ambtenaar in hun naam :
1° er de overschrijving van vragen in toepassing van de onderhavige bepaling;
2° bevestigen dat ze opgenomen zijn in de databank van plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie, zonder nadien te zijn gewijzigd;
3° de referte ervan in deze databank vermelden.]1

Art. 2.<W 10-10-1913, art. 1> Alleen vonnissen, authentieke akten en in rechte of voor notaris erkende onderhandse akten worden ter overschrijving aangenomen. De volmachten tot die akten betrekkelijk moeten in dezelfde vorm gegeven worden.
[1 De notarissen en al degenen, openbare ambtenaren of anderen, die belast zijn met het verlenen van authenticiteit aan de akten die aan overschrijving zijn onderworpen, zijn gehouden de vervulling van de formaliteit te vorderen binnen de [2 vijftien dagen]2 na de dagtekening van die akten, behalve voor de akten houdende openbare verkoop [2 ...]2 waarvoor de termijn op twee maanden wordt gebracht.]1
[2 De in het voorgaande lid bepaalde termijn wordt verlengd tot de eerstvolgende openingsdag wanneer de laatste dag van de bovenvermelde termijn een sluitingsdag van de kantoren is.]2
Bedankt voor deze verwijzing.

Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen derden die zonder bedrog gecontracteerd hebben.
Als ik dit niet doe is het gevolg dat derden niet kunnen beroepen op die akte om mij aan te duiden als eigenaar?
Het gevolg voor mijzelf is dat ik nergens op kan beroepen mocht de bouwfirma de staanplaats nog eens te koop aanbieden?

Maar het wettelijk verplicht zijn, haal ik hier toch nog niet duidelijk uit

sloeberken

#15 , 13 feb 2015 15:55

Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen derden die zonder bedrog gecontracteerd hebben.
Als ik dit niet doe is het gevolg dat derden niet kunnen beroepen op die akte om mij aan te duiden als eigenaar?
Het gevolg voor mijzelf is dat ik nergens op kan beroepen mocht de bouwfirma de staanplaats nog eens te koop aanbieden?

Maar het wettelijk verplicht zijn, haal ik hier toch nog niet duidelijk uit
Nee dat is niet bij wet verplicht, maar de voor en nadelen zijn wel heel verschillend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Kopen”