Onderzoeksplicht bij verkoop - Inlichtingen syndicus
Geplaatst: 15 jan 2015 13:09
Beste,
Ik ben momenteel mijn appartement aan het verkopen. Zowel de potentiele koper als ik doen beroep op onze notaris voor de opmaak/verbetering van de verkoopscompromis.
Nu is het zo dat we vorig jaar wat problemen hebben gehad met onze syndicus. Hij was niet echt actief of makkelijk bereikbaar. Ondertussen is er een nieuwe syndicus maar deze heeft nog geen documenten ontvangen.
Ik had al een brief verzonden naar de nieuwe syndicus met de vraag om inlichtingen (zoals in art 577.11 BW) en heb als antwoord gekregen dat hij nog geen documenten heeft. Dit werd ook zo gemeld aan de potentiële koper die er niet echt een probleem van maakte.
Nu is het zo dat de notaris van de koper nog extra informatie opvraagt. Reglement van orde, verzekering van het gebouw, PV met de aanstelling van de nieuwe syndicus,...
Om te beginnen heb ik deze documenten zelf niet. Ik moet dus bij de andere eigenaars te rade gaan maar ik heb ook mijn bedenkingen:
1) We zitten in de fase van de compromis. Is het dus niet voldoende om in de overeenkomst te vermelden dat de syndicus de inlichtingen niet kon verstrekken?
2) Ik lees nergens in wetgeving dat het reglement van orde aan de notaris moet overgemaakt worden. De verzekering lijkt mij anderzijds wel logisch?
3) Men vraagt deze informatie op via mij maar wat als er verkeerde informatie tussen zit. Ben ik dan verantwoordelijk? Ik dacht dat enkel de syndicus deze inlichtingen kan geven.
4) Art 577.11 geeft duidelijk weer wat de te volgen procedure is. Kan de notaris daarvan afwijken en zelf beslissen om extra inlichtingen op te vragen?
Het is niet dat er iets te verbergen is maar men vraagt mij alles in stukjes en brokjes waardoor de zaken aanslepen. De mogelijke koper begint daardoor de indruk te krijgen dat er iets niet klopt.
dank en mvg
Ik ben momenteel mijn appartement aan het verkopen. Zowel de potentiele koper als ik doen beroep op onze notaris voor de opmaak/verbetering van de verkoopscompromis.
Nu is het zo dat we vorig jaar wat problemen hebben gehad met onze syndicus. Hij was niet echt actief of makkelijk bereikbaar. Ondertussen is er een nieuwe syndicus maar deze heeft nog geen documenten ontvangen.
Ik had al een brief verzonden naar de nieuwe syndicus met de vraag om inlichtingen (zoals in art 577.11 BW) en heb als antwoord gekregen dat hij nog geen documenten heeft. Dit werd ook zo gemeld aan de potentiële koper die er niet echt een probleem van maakte.
Nu is het zo dat de notaris van de koper nog extra informatie opvraagt. Reglement van orde, verzekering van het gebouw, PV met de aanstelling van de nieuwe syndicus,...
Om te beginnen heb ik deze documenten zelf niet. Ik moet dus bij de andere eigenaars te rade gaan maar ik heb ook mijn bedenkingen:
1) We zitten in de fase van de compromis. Is het dus niet voldoende om in de overeenkomst te vermelden dat de syndicus de inlichtingen niet kon verstrekken?
2) Ik lees nergens in wetgeving dat het reglement van orde aan de notaris moet overgemaakt worden. De verzekering lijkt mij anderzijds wel logisch?
3) Men vraagt deze informatie op via mij maar wat als er verkeerde informatie tussen zit. Ben ik dan verantwoordelijk? Ik dacht dat enkel de syndicus deze inlichtingen kan geven.
4) Art 577.11 geeft duidelijk weer wat de te volgen procedure is. Kan de notaris daarvan afwijken en zelf beslissen om extra inlichtingen op te vragen?
Het is niet dat er iets te verbergen is maar men vraagt mij alles in stukjes en brokjes waardoor de zaken aanslepen. De mogelijke koper begint daardoor de indruk te krijgen dat er iets niet klopt.
dank en mvg