Eigendomsbetwisting na verkoop

StudentuitGent
Topic Starter
Berichten: 9

Eigendomsbetwisting na verkoop

#1 , 14 dec 2014 16:18

Hallo iedereen,

ik ben student rechten en heb ik het kader van zakenrecht een ongelooflijk complexe
casus gekregen om te ontleden. Er is in casu een eigendomsbetwisting over een garage.

Ik vraag mij af wat de waarde is van de beschrijving van de verkochte loten bij
een openbare verkoop (beschrijving staat hieronder in cursief).
In lot 1 versta ik niet goed wat er met 'afhangen' bedoeld wordt. Zou dit kunnen
slaan op die garage? In lot 2 staat er 'met 7 garages', maar de eigendomstwist
slaat in casu op de 8ste garage. Zou ik hieruit kunnen afleiden dat koper van lot 2
geen eigendomsrecht heeft op die garage of is die beschrijving niet bindend?

Het patrimonium DE SCHOUWER wordt in twee loten aangeboden, enerzijds het
LOT 1: “woonhuis nr. 69 met afhangen, kadastraal omschreven als perceel 684 T en
perceel 684 P en perceel 684N” en anderzijds
LOT 2: “appartementsgebouw nr. 71 met 7 garages”, kadastraal omschreven als lot
684 L.


De koper van lot 2 breekt de bouwvallige garage af (8ste, waar de eigendomstwist rond draait)
en bouwt er een nieuwe. Hij doet dat omdat hij ervan uitgaat dat zijn eigendomsgrens is afgepaald
door de palendraad achter de bewuste garage. De koper van lot 1 beweert dat hij haar garage
heeft afgebroken en dat de nieuwe garage op haar eigendom staat en haar toebehoort.

Iemand van jullie die dit kluwen kan helpen ontwarren? Dat zou enorm van pas komen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 14 dec 2014 16:28

Afhangen= aanhorigheden (koterijen en zo)
Er is geen achtste garage. Blijkbaar werd een garage afgebroken die op aangrenzend perceel stond.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

StudentuitGent
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 14 dec 2014 16:37

Hoe bedoel je precies met 'er is geen achtste garage'?

De casus gaat bovendien als volgt verder:
Beide partijen stellen een gezamenlijke landmeter aan met de bedoeling hun
respectievelijke eigendommen af te palen en te bepalen waar de perceelgrens nu
precies ligt.

Het verslag van de landmeter resulteert in een meetkundig afpalingsplan (bijlage 3)
waarop duidelijk te zien is dat de eigenlijke perceelgrens dwarsdoor de achterste
garage snijdt.

Beide partijen volharden echter dat de garage hun eigendom is en geven geen
duimbreed toe.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 14 dec 2014 16:42

Waar staat die achtste garage vermeld?

"Het patrimonium DE SCHOUWER wordt in twee loten aangeboden, enerzijds het
LOT 1: “woonhuis nr. 69 met afhangen, kadastraal omschreven als perceel 684 T en
perceel 684 P en perceel 684N” en anderzijds
LOT 2: “appartementsgebouw nr. 71 met 7 garages”, kadastraal omschreven als lot
684 L."

Ik lees enkele "woonhuis" en "7 garages". Geen achtste garage.....

Alleszins speelt hier het recht van natrekking.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

StudentuitGent
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 14 dec 2014 16:52

Er is nochtans zeker wel een 8ste garage aanwezig naast die 7 andere, maar inderdaad het lijkt alsof
die in de beschrijving van de loten niet opgenomen is. De gevolgen hiervan zijn mij onduidelijk.

Recht van natrekking is zeker relevant ja. Alleen kan je het naar zich toetrekken van eigendom die
op je grond staat moeilijk toepassen zonder te weten van wie de grond is. De landmeter stelt
vast dat de perceelgrens dwars door die garage loopt dus ze hebben er elk een deel in dan. Ik weet
niet precies wat de juridische waarde is van zijn vaststellingen, maar je kan moeilijk de garage opsplitsen
tussen de 2 op basis van het recht van natrekking. Met een deel van een garage zijn ze niet veel.

Ik vind deze casus echt heel moeilijk. Er blijven steeds maar meer problemen de kop opsteken hoe meer
ik er over opzoek.

Alleszins bedankt voor de hulp!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 14 dec 2014 17:06

Eerst moet de perceelsgrens met zekerheid worden bepaald.
Indien de vaststellingen van de deskundige niet vrijwillig aanvaard worden door beide partijen zal een rechter daarover uitspraak moeten doen.
Het is mogelijk dat de garage ooit op de verkeerde plaats werd gebouwd.
In dat geval is ze gebouwd ofwel zonder bouwtoelating, ofwel met bouwvergunning maar heeft men zich vergist bij het bouwen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

StudentuitGent
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 14 dec 2014 17:13

Ah ok de partijen moeten de vaststellingen van de deskundige aanvaarden vooraleer dit bindend wordt?
Anders heeft dit geen waarde? Wellicht hebben zij dan ook een schriftelijk bewijs van die overeenstemming nodig?

Als de rechter (bij gebrek aan overeenstemming) daar uitspraak over moet doen, verwijs je dan naar de vordering tot afpaling op grond
van artikel 646 BW?

Oorspronkelijk was er met de garage niets mis, want het hele patrimonium (zowel appartementen, garages als woonhuis) behoorden
vroeger toe aan de heer De Schouwer. Na zijn overlijden werd dat patrimonium dus openbaar verkocht in twee loten en is de
betwisting ontstaan die ik nu moet oplossen.

De koper van lot 2 beweert dat die garage zijn eigendom was waardoor hij het mocht afbreken, maar hij geeft wel toe
dat hij geen stedenbouwkundige vergunning heeft aangevraagd dus misschien is dat wat je dacht?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 dec 2014 17:33

Wat zeggen de verkoopaktes over de grootte van de verkochte percelen?

En hoe groot zijn de kadastrale percelen?

Is er geen plan opgesteld waarop de beide loten staan getekend?

StudentuitGent
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 14 dec 2014 18:08

Hier heb je de link naar de situatieschets:
X is de garage waar het om draait.
https://www.dropbox.com/s/g25fiu88k7kvg ... s.bmp?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;


Hier heb je de link naar het afpalingsplan van de landmeter.
https://www.dropbox.com/s/485njunf9mqxh ... n.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Buiten de beschrijving van die loten heb ik geen verkoopaktes meegekregen
dus geen idee wat de grootte van de verkochte percelen was volgens die
verkoopaktes. In het afpalingsplan van de landmeter staat het wel rechtsonder
denk ik.

Daar lijkt mij dit van toepassing:
Is er een verschil in meer of min tussen het totaal van opgemeten oppervlakten en dat van de titels, dan moet dit
verdeeld worden over de betrokken percelen in evenredigheid met hun werkelijke oppervlakte.

Maar zoals boven vermeld moeten de partijen eerst akkoord zijn met de vaststellingen van de landmeter
vooraleer dit bindend wordt, nee?

Hopelijk kunnen jullie mij met die extra gegevens verder helpen :)

StudentuitGent
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 15 dec 2014 20:45

Niemand die mij verder kan helpen?

Ik vraag mij in het bijzonder af wat de waarde is van de vaststellingen van de landmeter.

"Beide partijen stellen een gezamenlijke landmeter aan met de bedoeling hun
respectievelijke eigendommen af te palen en te bepalen waar de perceelsgrens nu
precies ligt. Het verslag van de landmeter resulteert in een meetkundig afpalingsplan (bijlage 3)
waarop duidelijk te zien is dat de eigenlijke perceelsgrens dwarsdoor de achterste
garage snijdt."

Kunnen de partijen dit gewoon naast zich neerleggen of is dit nu bindend voor hen in die zin
dat ze elk een deel recht hebben op die garage en dat de ene de andere zal moeten vergoeden
via art. 1382 BW voor het overschrijden van de eigendomsgrens?

Ugentstudent
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 apr 2018 17:05

Hallo!
Wij hebben identiek dezelfde casus nu gekregen en vroeg me af of je het antwoord nog zou weten?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 11 apr 2018 19:55

Zou je niet beter zelf uw huiswerk maken?

Ugentstudent
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 apr 2018 14:39

Ik zat gewoon met dezelfde vraag van de waarde van dat meetkundig afpalingsplan, maar het is al opgelost.

Terug naar “Kopen”