Samen met ouders huis kopen

Remogent
Topic Starter

Samen met ouders huis kopen

#1 , 10 dec 2014 01:02

Hey, we zouden een huis kopen en de situatie is als volgt:

We willen een huis kopen van 200.000 euro maar studeren beiden nog, dus helpen de ouders een handje.

We zouden de aankoop als volgt verdelen (zonder kosten om snel te rekenen)
Student A: €12500
Student B: €12500
ouders student B: €175000

Binnen een tweetal jaar als we vast werk hebben zouden we de ouders willen uitkopen.
Nu zijn de vragen:
1. Kunnen wij hiervoor een hypotheek lening krijgen om de ouders uit te kopen? de 12500 euro die we nu inbrengen is eigen vermogen
2. Hoeveel bedragen de extra registratiekosten op dat moment? of is dit niet van toepassing bij een 'overname' van woning
3. Zou het slimmer zijn van het huis door de ouders te laten kopen en dat wij het volledig overkopen zonder nu een eigen inbreng te doen?

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 12 dec 2014 15:01

Financieel is dit geen slimme zet.

Aangezien jullie ouders de woning betalen moeten jullie dus geen lening aangaan. Waardoor je ook alle recht op fiscaal aftrek verliest. En later een lening aangaan om de "schulden" aan de ouders terug te betalen voor een huis waarvan jullie al eigenaar zijn valt volgens mij niet onder de voorwaarden van een hypotheeklening... (Maar vraag dit eens na bij de bank)
Registrarierechten bedragen momenteel 5 of 10 %... Aangezien de waarde van de woning zal dit wrs 5% zijn. algemeen mag je 15% bij de aankoopprijs rekenen om alle kosten te dekken.
Het zou idd beter voor jullie zijn om het huis door jullie ouders te laten kopen... En dit later over te kopen...

eylis

#3 , 12 dec 2014 15:46

En wat met de volgende formule: jullie kopen de "naakte eigendom" en de ouders kopen het "levenslang vruchtgebruik" van het onroerend goed. (datkan je laten berekenen hoeveel dat bedraagt) Het schijnt dat dit een zéér interessante formule is, want bij hun overlijden dooft het "vruchtrgebruik" uiteraard uit.

Reclame

basejumper

#4 , 12 dec 2014 22:25

- Lening om schulden ouders over te nemen kan niet en is inderdaad niet aftrekbaar. Voorstel Eylis zal evenmin lukken omdat kinderen geen inkomsten hebben en als dusdanig niet kredietwaardig zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mijnhuurder

#5 , 04 jun 2015 20:25

Ik zie 2 mogelijkheden, keuze hangt een beetje af van de relatie ouders-student (A) en hoeveel risico ze willen nemen:

(1) ouders lenen hun deel aan hun student die daarmee "zijn" deel koopt (er is dan een onverdeeldheid tussen A en B volgens hoeveel ze betaald hebben), afbetaling van de lening moet dan worden geregeld in de familie.

(1)bis : iedereen gaat naar de bank, je vraagt hoeveel ze elk vd studenten willen lenen (eventueel mits beperkte borg van de ouders), dat zal mss 50% vh bedrag zijn, ouders lenen dan (tijdelijk) aan de student(en) het saldo zodat ze genoeg hebben voor hun eigen inbreng. Hypotheek wordt genomen op het volle bedrag zodat wanneer er inkomen is er kan bijgeleend worden om de ouders terug te betalen.

(2) ouders kopen nu 98%, studenten A en B kopen elk 1%, binnen X jaar kopen ze elk 49% van de ouders over, dan hebben ze inkomen, het is een "gewone" verkoop dus er kan geleend worden door elk voor hun 49% en je hebt verlaagde registratierechten.

Als ik het zo bekijk, en het lijken me brave ouders :-), is denk ik optie 1.B. de properste gevolgd door optie 2 (en ook in die volgorde de extra kosten notaris, registratie etc)
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

Hof van Commerce

#6 , 06 jun 2015 00:20

(2) ouders kopen nu 98%, studenten A en B kopen elk 1%, binnen X jaar kopen ze elk 49% van de ouders over, dan hebben ze inkomen, het is een "gewone" verkoop dus er kan geleend worden door elk voor hun 49% en je hebt verlaagde registratierechten.
Dat is dan toch geen koop, maar wel een afstand tegen opleg (aan 2,5 procent van de volledige waarde van de woonst)?

Naar alle waarschijnlijkheid betalen de ouders eerst 10 procent (want zullen wel al eigendom hebben), zonder abattementen te kunnen genieten.

Daarna zal er nog eens 2,5 procent verschuldigd zijn op de afstand en zullen de studenten geen aanspraak kunnen maken op de gunstige maatregelen die de wetgever invoerde voor de eerste en enige woning.

Ik kan er evenwel naast zitten maar leg dit voor aan een notaris, en ik meen dat hij zo'n werkwijze zou afraden.

Terug naar “Kopen”