Opbrengsteigendom Zakelijk of Prive aankopen

timoVP
Topic Starter
Berichten: 27

Opbrengsteigendom Zakelijk of Prive aankopen

#1 , 26 okt 2014 13:10

Beste forumleden,

Ik ben een zelfstandige in hoofdberoep (eenmanszaak). Ik behaal gemiddeld een winst van een 30.000 euro a 40.000 euro in 2014 en aangezien ik een eenmanszaak ben ga ik hier veel van moeten afgeven (personenbelasting). Mijn doel was altijd als ik wat kapitaalkrachtiger ben te beginnen met investeren in en opbrengsteigendom en deze te verhuren zodat de huuropbrengsten juist de hypothecaire lening aflossen. Ik ben al bij de bank langs geweest en deze geven mij een lening en ik heb al een pand gevonden waarvan de huuropbrengsten mijn lening zullen aflossen.

Het enigste voorwaarde is wel dat ik de notariskosten van +- 20 000 euro zelf moet inbrengen.

Nu was mijn vraag of het verstandig is om "opbrengsteigendom" en "handelen in vastgoed" als bedrijfstak toe te voegen aan mijn zelfstandige activiteit en of het dan mogelijk is de notatiskosten, de interesten, kosten aan het gebouw etc in te brengen in de boekhouding?

Op deze manier kan ik mijn winst van deze jaar terug investeren waardoor ik natuurlijk een veel kleinere winst overhoud waarop ik belastingen moet betalen.

Is dit mogelijk en indien ja wat zijn de voor-en nadelen?

Of is het veel verstandiger om al prive aan te kopen? Waarom?

Ik heb al een afspraak met mijn boekhouder maar deze is pas binnen een week. Daarom wou ik hier al wat meer informatie vergaren om de juiste vragen te kunnen stellen indien nodig aan mijn boekhouder.

Na mijn afspraak bij de boekhouder zal ik op deze forum dan ook zijn antwoord hier neerzetten zodat het een meerwaarde heeft voor mensen met dezelfde vragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 okt 2014 13:44

Eenmanszaak....uw beroepsactiviteiten zijn niet ondergebracht in een vennootschap???
In dat geval is er geen onderscheid tussen privé en beroepsactiviteit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

timoVP
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 26 okt 2014 14:09

Dat klopt. Stel dat ik overstap van eenmanszaak naar een bvba. Is dat dan wel rendabel? Of blijft prive aankopen nog steeds het rendabelste?

Reclame

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#4 , 27 okt 2014 13:51

Vastgoed in of buiten vennootschap. beleggen binnen of buiten vennootschap; als u deze zoektermen even googelt vindt u honderden pagina's informatie terzake. Uw bankier en:of boekhouder kunnen dat even goed bekijken voor u. De massa info is te omvangrijk om hier in 10 zinnen neer te pennen.

besef dat er voordelen zijn (gebouw kan je afschrijven, alle kosten en intresten kan je inbrengen.
Maar er zijn ook nadelen : jaarlijkse balans neer te leggen + boekhoudkosten : tel maar 2500 € per jaar + taxatie op patrimoniumvennootschappen..
en vooral : wanneer u vastgoed vroeg of laat zou verkopen betaalt u een stevige meerwaardebelasting op het verschil tussen de boekwaarde en de verkoopwaarde. en dat heeft u doorgaans niet indien u als particulier verkoopt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Kingfisher
Berichten: 483

#5 , 06 nov 2014 04:34

Persoonlijk zou ik het nooit doen( ook eenmanszaak), tenzij je er écht je beroep van zou maken. Het echte geld zit in de meerwaarde bij verkoop. In belgie is dit een van de weinige vermogensaangroei mogelijkheden die niet belast is. Als ik zie dat mijn ouders hun huis in 1975 hebben gekocht voor 30.000€, en het nu makkelijk 500.000€ waard is, ik zou niet graag de belasting betalen op de winst van die verkoop.

Kingfisher
Berichten: 483

#6 , 06 nov 2014 04:37

Je kan het anders doen: Jan koopt een huis privé. Jan heeft een bvba, Xeria, die appartementen verhuurt. Jan stelt het appartement ter beschikking (inbreng ter volstorting van de aandelen), de bvba is de exploitant van het appartement. Dus de kosten zijn voor de bvba, maar de meerwaarde van het appartement blijft privé.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 06 nov 2014 09:08

U kunt het met een bvba ook verhuren aan uzelf als zaakvoerder.

pomacanthus
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 okt 2017 21:38

Waar is het antwoord van de boekhouder gebleven als meerwaarde voor anderen?? ;)

Terug naar “Kopen”