bouwgrond kopen in onverdeeldheid

PBGVG
Topic Starter

bouwgrond kopen in onverdeeldheid

#1 , 23 sep 2014 21:38

Ik zou een bouwgrond willen kopen die in onverdeeldheid is.
Er zijn 7 eigenaars waarvan 1 eigenaar blote eigenaar 5/8een de andere blote eigenaars allemaal 1/16e.
Iemand advies omtrent hoe je dit best aanpakt?

Daarenboven heb ik nog een bijkomende vraag.
Stel dat de blote eigenaar van 5/8e akkoord gaat en alle andere blote eigenaars (van 1/16e) ook op 1 eigenaar van 1/16e na.
Kan de verkoop dan nog steeds door gaan?
Zo nee, zijn er in dat geval nog mogelijke stappen die ik kan of moet ondernemen om de verkoop door te laten gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 sep 2014 18:31

Eerst dit : het gaat hier blijkbaar om volle eigenaars , elk voor een deel, ipv blote eigenaars. Die moeten allemaal akkoord gaan met de verkoop en de akte van verkoop ondertekenen.
Verder is er art 815 van het Burgerlijk Wetboek. Dat zegt eigenlijk dat men een verkoop uit onverdeeldheid kan afdwingen via de rechtbank , als er zijn die dat tegenhouden. Het gaat vooral om de eerste lijn.

Artikel 815

Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst.

Men mag echter overeenkomen de verdeling voor een bepaalde tijd uit te stellen; zodanige overeenkomst kan voor niet langer dan vijf jaren verbindend zijn; maar zij kan vernieuwd worden.

Die overeenkomst kan aan derden worden tegengeworpen. Zij moet in de registers van de hypotheekbewaarder worden overgeschreven, indien zij op een of meer onroerende goederen slaat.

Jij zelf kan de verkoop niet forceren, dat moet één van de eigenaars doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

VGM-Dennis

#3 , 29 sep 2014 21:58

En als één van de eigenaars uit onverdeeldheid wil treden via de vrederechter zal het goed openbaar verkocht worden. Correct?

Reclame

wanton

#4 , 29 sep 2014 22:00

Inderdaad. Zo'n procedure is dan nadelig voor de verkopers want meestal lagere prijs.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”