bod annuleren na leugen?

KarenK
Topic Starter
Berichten: 10

bod annuleren na leugen?

#1 , 20 aug 2007 13:13

Hallo
Wij hebben vorige week een bod gedaan op een woning. Na wat opzoekwerk blijkt nu dat de eigenaar en makelaar gelogen hebben over de bestemming van de omgeving van de woning, momenteel agrarisch gebied, maar binnenkort industriegebied. Beide beweerden dat ze nog maar van vorige week op de hoogte waren van de mogelijke komst van een elektriciteitscentrale op dat nieuwe industriegebied en dat die komst allesbehalve zeker was. Bovendien zou die aan de andere kant van het kanaal komen te liggen. Aangezien wij gerustgesteld waren en het huis ideaal was, hebben wij een bod gedaan. Nu blijkt dat er al meer dan een half jaar sprake is van de bouw van een elektriciteitscentrale, dat de bouw ervan heel waarschijnlijk is en dat die op slechts 300 meter van de woning zou liggen, dus niet aan de andere kant van het kanaal.

Nu vroeg ik mij af of ik het bod kan annuleren vanwege deze foutieve informatieverstrekking? Kan ik een beroep doen op onderstaand artikel?

Art. 53. De vastgoedmakelaar-bemiddelaar mag in zijn reclame en advertenties geen personen misleiden met betrekking tot de beschikbaarheid en de essenti?le kenmerken van de goederen die hij aanbiedt.

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 20 aug 2007 22:01

Hoi KarenK

Indien er nergens in die advertentie letterlijk vermeld staat dat er GEEN elektriciteitscentrale op komst is, vrees ik ervoor.

Hebben jullie een schriftelijk bod uitgebracht?

KarenK
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 21 aug 2007 12:31

Hoi
We hebben een schriftelijk bod uitgebracht en die informatie is ons mondeling meegedeeld. Woord tegen woord zeker... Ik vrees dat je bij een bezoek aan een woning al een videocamera nodig hebt tegenwoordig...

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 21 aug 2007 13:02

Hoi
We hebben een schriftelijk bod uitgebracht en die informatie is ons mondeling meegedeeld. Woord tegen woord zeker... Ik vrees dat je bij een bezoek aan een woning al een videocamera nodig hebt tegenwoordig...
Die videocamera zou soms kunnen helpen om achteraf nog eens goed alles te bekijken. :wink:

Gedane zaken nemen spijtig genoeg geen keer en het is voor jullie erg spijtig dat het zo gelopen is, maar als hier iemand iets uit kan leren moet het toch wel zijn: koop nooit iets 'met ne zotte kop', zeker geen dure dingen zoals een woning. Ga ALTIJD eerst langs bij de gemeente waar de woning gelegen is, bel eens naar een notaris,... om zeker te zijn dat je alle beschikbare informatie hebt.

Beter 1 huis laten schieten omdat je niet snel genoeg rondkwam met je inforonde dan er 1 gekocht hebben waarbij achteraf lijken uit de kast gevallen komen.

@KarenK: als jullie zeker willen afzien van deze koop, is het zaak zo snel mogelijk immokantoor en verkopers in te lichten en hopelijk snel tot een vergelijk te komen waarbij er weinig tot misschien geen (?) sprake is van schadevergoeding. Raadpleeg een advocaat, eerste gesprek is gratis, en breng de relevante info etc mee.

Succes

dieke
Berichten: 1299

#5 , 23 aug 2007 10:24

Raadpleeg een advocaat, eerste gesprek is gratis
Opgelet : dit is zeker niet de regel !
Oeps, bedankt voor de rechtzetting. Ik moet soms leren wat voorzichtiger te zijn. Dus: indien raadpleging advocaat, eerst informeren of een eerste gesprek gratis is.

Wesley
Berichten: 294

#6 , 23 aug 2007 12:33

Iets concreter op de vraag

Indien te bewijzen dat u foutieve informatie werd verstrekt kunnen je schadevergoeding eisen.

Was er enkel een bod, of is de compromis al getekend?

Bod zou ik intrekken.
Compromis is te ontbinden via rechtbank op grond van verstrekking foutieve informatie, is wel hele procedure en je moet 1st de registratierechten zelf voorschieten (die je dan stuk later terug krijgt). Beste oplossing is hiermee dreigen (verkopers zitten dan ook vast) en trachten tot vergelijk te komen om de compromis te "scheuren".

Raadpleeg zeker een notaris. Hier zijn consultaties effectief gratis.

KarenK
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 29 aug 2007 18:49

Bedankt voor de tips! We hebben ons bod inderdaad ingetrokken, morgen weten we pas meer over de gevolgen ervan... Nog een nachtje piekeren met andere woorden. We hebben de makelaar geconfronteerd met de foute informatie, maar hij beweert bij hoog en bij laag dat hij ons niet foutief ge?nformeerd heeft en dat terwijl ik mij heel goed herinner dat ik zijn woorden ook nog eens herhaald heb. Woord tegen woord met andere woorden.

Terug naar “Kopen”