Invloed herziening Kadastraal Inkomen op registratierechten

Ild
Topic Starter
Berichten: 1

Invloed herziening Kadastraal Inkomen op registratierechten

#1 , 08 sep 2014 19:48

Beste

Wij hebben een compromis gesloten i.v.m. een huis met een KI van 366 euro. Deze dient echter nog herzien te worden en dat zal pas ten vroegste binnen de 4 maanden gebeuren. De verkoper heeft de aanvraag tot herziening net binnengebracht. De kans is zeer klein dat het bedrag na de herziening boven de limiet van 745 euro zal uitkomen, maar wij nemen het in gedachten dat het mogelijk is.

Volgens onze notaris dienen wij groot beschrijf te betalen i.p.v. klein beschrijf, waarvan we na de herziening van het KI het verschil terugbetaald zullen krijgen binnen de twee jaar indien het klein beschrijf zou zijn. Dit zorgt voor een grote meerkost bij de aankoop en hier hadden wij bij het sluiten van ons compromis niet op gerekend.

Mijn vragen zijn de volgende:
- Kan het pand aangekocht worden met klein beschrijf (met de huidige waarde) of dient dit echt groot beschrijf te zijn? Zouden er sancties volgen na de akte sowieso op klein beschrijf te laten opmaken?
- Indien na de herziening blijkt dat het KI >725 euro valt zullen we het restbedrag zelf moeten financieren maar horen hier ook eventuele sancties/boetes bij?
- Kan het compromis verbroken worden omdat het pand aangegeven stond als klein beschrijf?

Op voorhand bedankt voor eventuele antwoorden :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 sep 2014 22:47

Uw verkoper is in de fout. Die aanvraag tot herziening moet gedaan worden eigenlijk voor het te koop stellen van de woning. En jawel, bij onzekerheid over de hoogte van het KI moet volle pot betaald worden. Maar een 'goede' notaris vertrekt van klein beschrijf in dergelijke situatie. Achteraf (misschien) bijbetalen is steeds beter dan 2 jaar een som voorschieten. Praat met uw notaris maar neem toch je voorzorgen.

NB. Dat zo'n aanvraag 4 maanden duurt is onfatsoenlijk. Ik hoorde vorige week ook dat op verschillende Registratiekantoren de verwerking van nalatenscappen veel vertraging heeft. En zeggen dat de Vlaamse overheid volop bezig is een aantal kantoren te sluiten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Number4
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2017 11:16

Beste,

Wij hebben iets gelijkaardig voor.
Wij kochten dit jaar een woning aan met een KI klein beschrijf. Onlangs kregen we een bericht in de bus dat het KI gestegen is boven de 800. (groot beschrijf) met ingang eind vorig jaar.

De koop is doorgegaan met klein beschrijf. Zal men ons verplichten om alsnog de registratierechten van groot beschrijf te betalen?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 31 aug 2017 11:39

Waarschijnlijk wel dus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 31 aug 2017 12:22

Hoeveel kinderen heb je ten laste.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 31 aug 2017 15:12

Hoeveel kinderen heb je ten laste.
En terwijl we toch bezig zijn, als uzelf of uw partner of een kind een handicap hebben (bepaald percentage ! ) vergroot dat nog eens de kans op klein beschrijf.

Sirkii
Berichten: 5415

#7 , 01 sep 2017 08:25

Beste,

Wij hebben iets gelijkaardig voor.
Wij kochten dit jaar een woning aan met een KI klein beschrijf. Onlangs kregen we een bericht in de bus dat het KI gestegen is boven de 800. (groot beschrijf) met ingang eind vorig jaar.

De koop is doorgegaan met klein beschrijf. Zal men ons verplichten om alsnog de registratierechten van groot beschrijf te betalen?
Bij een verkoop met klein beschrijf moet de notaris aan het kadaster het akkoord vragen om te mogen schrijven met klein beschrijf. Als hij dat akkoord gekregen heeft is het klein beschrijf definitief. Als hij zonder akkoord van't kadaster klein beschrijf toepaste zal je moeten bijbetalen.

Terug naar “Kopen”