Huis verkocht, koper in echtscheiding

mdg1980
Topic Starter
Berichten: 10

Huis verkocht, koper in echtscheiding

#1 , 09 aug 2007 11:42

In juni werd de compromis voor de verkoop van mijn woning ondertekend door mezelf en de koper. De koper is echter reeds geruime tijd gescheiden van tafel en bed. Officieel is hij dus nog getrouwd. Op de compromis wordt hierin op de laatste pagina melding van gemaakt. Daarin staat dat de vrouw van de koper is 'tussengekomen' bij de ondertekening van de compromis. Nu, bijna 2 maanden later en met de verkoop bijna in zicht, heeft de toekomstige ex-vrouw (echtscheidingsprocedure is intussen opgestart) de compromis nog steeds niet ondertekend.
Mijn notaris zegt me hierover dat dit vooral een probleem is tussen de koper en zijn vrouw. De compromis is volgens de notaris rechtsgeldig, ook al heeft zijn toekomstige ex-vrouw niet ondertekend. Klopt dit?
Alle info is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 aug 2007 11:05

?Art.302.Scheiding van tafel en bed heeft altijd scheiding van goederen tot gevolg.Art.1473.De beslissing waarbij de scheiding van goederen wordt uitgesproken, heeft generlei gevolg indien de staat van vereffening van het vorige stelsel niet bij authentieke akte is opgemaakt binnen een jaar na de bekendmaking van een uittreksel uit de beslissing in het Belgisch Staatsblad.De termijn kan op verzoekschrift worden verlengd door de rechter die de scheiding van goederen heeft uitgesproken.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek of aan de vereisten van art.1473 B.W. tijdig werd voldaan.

Is hieraan niet voldaan dan geldt in het wettelijk huwelijksvermogensstelsel : ?Art.1418.Onverminderd het bepaalde in artikel 1417, is de toestemming van beide echtgenoten vereist om :1. a) voor hypotheek vatbare goederen te VERKRIJGEN...?(B.W.)

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Kopen”