verplichtingen bij verkoop huis

mdadvice
Topic Starter

verplichtingen bij verkoop huis

#1 , 23 jul 2014 19:48

Wij verkopen ons huis die via een immo-kantoor werd verhuurd. De koper wenst de huidige huurder te behouden, zonder tussenkomst van het/een immokantoor

Enkele vragen daaromtrent ivm de koper
- zijn we verplicht de plaatsbeschrijving die het immo-kantoor destijds heeft opgemaakt door te geven ? in de compromisovereenkomst stond dit niet vermeld - in de definitieve akte werd dit nu plots bijgevoegd.
- zijn we verplicht facturen van installaties door te geven ?

Een vraag ivm het immokantoor:
- we hebben een contract met het immokantoor voor 3 jaar waarvan nu ongeveer het eerste jaar is verlopen
- zijn we verplicht een "schadevergoeding" te betalen nu het contract wordt beëindigd door de verkoop van het huis.

met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jul 2014 20:02

PB moet worden doorgegeven aan nieuwe eigenaar. Hij moet immers de huurschade kunnen bepalen op einde huur. Waarom zou je weigeren deze door te geven?
Facturen moet je doorgeven, zodat koper eventueel gebruik kan maken van de waarborgen die nog lopen. Waarom zou je dat niet willen doen? Aanzie het gewoon als klantendienst.
Wat zegt het immo contract hierover? Indien nieuwe eigenaar het niet wil overnemen zal je waarschijnlijk een verbreking moeten betalen.
Persoonlijk heb ik zeer recent een appartement verkocht. Heb alle facturen van de laatste 10 jaar aan koper overgemaakt (ik heb geen geheimen te verbergen), samen met alle verslagen van de Algemene Vergaderingen gedurende 18 jaar. Ook een aantal wisselstukken die ik destijds had aangeschaft om zelf herstellingen uit te kunnen voeren (bedieningsknoppen van oven en kookvuur).

mdadvice
Topic Starter

#3 , 23 jul 2014 21:06

Klopt natuurlijk, waarom zou je het weigeren ...
Enkel ik heb mijn huis niet verkocht met "een bijkomende service", waarvoor ik zelf heelwat heb betaald.
Deze bijkomende voorwaarden stonden niet in de oorspronkelijk compromis, maar worden er in de uiteindelijke akte aan toegevoegd, en ik wil gewoon weten wat mijn rechten/plichten zijn.

maar in ieder geval hartelijk bedankt voor de uitleg.

Reclame

Terug naar “Kopen”