Lek aan douche en andere zaken: verborgen gebrek?

Saar20
Topic Starter

Lek aan douche en andere zaken: verborgen gebrek?

#1 , 30 apr 2014 12:28

Beste,

Mijn vriend heeft een huis gekocht, dat huis is nog niet lang geleden gerenoveerd en instapklaar volgens de vorige eigenaars en immo.

Nu hebben we sinds enkele dagen de sleutel en blijken er toch enkele verborgen problemen te zijn. Waar we ons het meeste zorgen over maken: bij het aftrekken van het behang in de gang (aan de andere kant van de gang is de badkamer, de gang grenst dus aan de douche) bleek daar heel wat vocht in de muur te zitten. Vermoedelijk is er dus ergens in de douche, afvoer, waterleiding, ... een lek (ikzelf ken hier heel weinig van dus hoop dat ik geen domme dingen schrijf). In het slechtste geval wil dit dus zeggen douche uitbreken, etc. Valt dit onder een verborgen gebrek?

Ten tweede: één van de binnenmuren staat niet recht. Ook dit hebben we pas gemerkt na het aftrekken van het behang. Volgens mijn vriend zou tegen de muur eerst een soort laag aangebracht zijn om het 'krom staan' te verdoezelen en daarna is het dus behangen. Het was dus niet met het blote oog te zien. Weerom: is dit een verborgen gebrek?

Ten derde: tegen één van de buitenmuren staat opstijgend vocht. Ook pas gezien na het aftrekken van het behang (er stonden meubels etc voor). Tegen de andere buitenmuur zal waarschijnlijk ook wel vocht staan, maar daar staat de keuken tegen, dus dit kunnen we niet zien. Ik veronderstel dat dit geen verborgen gebrek is, omdat zulke vochtproblemen in vele huizen voorkomen?

Stel dat één deze zaken een verborgen gebrek is: wat zouden we dan moeten doen?

Alvast bedankt!

P.S. Sorry voor mijn misschien onduidelijke uitleg en verkeerde terminologie, maar ik ben echt niet op de hoogte van zulke zaken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2014 12:52

1 Vermoedelijk dient enkel maar de syliconenvoeg rond de douche te worden vernieuwd. Dit is een steeds weerkerend werkje dat zeker om de 5 jaar dient te worden herdaan.
2-In de bouw zegt dat een metsershaar 2 cm dik is. Een muur staat zelden mooi recht. Het zal afhangen van hoeveel hij scheef staat. Er zijn nl toleranties die aangehouden moeten worden.
http://www.euronorm.net/content/templat ... temID=1161" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bouwinfo.be/forum/threads/116889 ... n-den-bouw" onclick="window.open(this.href);return false;
3- was dit behang nieuw en werd het speciaal aangebracht om het vocht te verdoezelen? Dan is het een verborgen gebrek. Anders niet, want opstijgend vocht kan normaal worden waargenomen met een vochtmeter. Een grondig onderzoek van de woning door een deskundige had dit aan het licht gebracht.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 apr 2014 12:58

Als het behang recent werd aangebracht om te camoufleren kan het als verborgen gebrek gelden.
Is het oud behang en was het niet zichtbaar dan is het geen verborgen gebrek en zal het vochtprobleem ook niet zo ernstig zijn. Als de muur van de douche nogal dun is kan het gewoon condensatie zijn.
Bij betegelde douche kunnen de voegen poreus zijn geworden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Saar20
Topic Starter

#4 , 30 apr 2014 13:03

Goh geen idee of het nieuw behang was en speciaal aangebracht om het vocht te verdoezelen... Zoiets kan je ook niet bewijzen, vrees ik?
Het behang zag er wel nog recent uit, maar wanneer het juist is aangebracht weet ik niet.

Het is inderdaad een betegelde douche. Stel dat poreuze tegels het probleem zijn, wat zou dan de oplossing zijn?

Saar20
Topic Starter

#5 , 30 apr 2014 13:05

Het vochtprobleem aan de douche lijkt me in elk geval wel ernstig te zijn jammer genoeg, er zijn daar serieus grote schimmelplekken (dus op de muur naast de douche).

Of het vochtprobleem op de buitenmuur ernstig is, weet ik niet. Daarvoor gaan we eens een firma laten langskomen om dat te bekijken.

Sammael

#6 , 30 apr 2014 13:32

In 99,9 % van de verkoopsovereenkomsten tussen particulieren, staat een clausule waarin de verkoper zichzelf ontslaat van zijn aansprakelijkheid ingeval van verborgen gebreken.

Een verkoper kan zich echter niet bevrijden van zijn aansprakelijkheid voor een verborgen gebrek waarvan hij kennis had. M.a.w., indien hij te kwader trouw was, is hij toch aansprakelijk.

Die kwade trouw moet u echter wel kunnen bewijzen. Ik hoop dat u nog niet alle behangpapier heeft verwijderd. Als het er nog aanhangt, laat het hangen en laat een expert (al dan niet ééntje gekozen met gezamenlijk akkoord van de vorige eigenaar, maar als hij niet mee wil, stelt u er zelf een aan) vaststellen of het recent behangen werd of niet. Indien recent, dan hebben ze het gecamoufleerd voor de verkoop en zijn ze duidelijk te kwader trouw.

Is er een verborgen gebrek en staat vast dat de verkoper het had moeten weten (en u dus moedwillig bedrogen heeft), dan kan u kiezen om ofwel de verkoop te ontbinden (maar dat is dan wel heel drastisch) ofwel een deel van de prijs terug te eisen + een vergoeding voor alle schade die u geleden heeft. De rechtsgrond hiervoor zijn de artikelen 1644 en 1645 B.W.

U mag daar ook niet teveel mee talmen, vermits artikel 1648 B.W. voorhoudt dat u uw vordering binnen een "korte tijd" moet instellen. U mag dus niet de toestand een paar jaar laten escaleren en dan pas de verkoper aanspreken.

Neem misschien ook eens afspraak met uw notaris om het geval met hem of haar te bespreken.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mei 2014 00:34

Als het er nog aanhangt, laat het hangen en laat een expert (al dan niet ééntje gekozen met gezamenlijk akkoord van de vorige eigenaar, maar als hij niet mee wil, stelt u er zelf een aan) vaststellen
Zelf een expert aanstellen zonder tussenkomst van de rechtbank heeft juridisch geen waarde.

KJ86

#8 , 03 mei 2014 23:14

Door wie is de woning gerenoveerd? Doehetzelf of aannemer.

Als de aannemer de douche betegeld heeft en niet de juiste voorzorgsmaatregelen genomen heeft om de zaak waterdicht af te werken dan is hij daar gedurende 10 jaar aansprakelijk voor. Je neemt het recht op die aansprakelijkheid over door de woning te kopen.

Terug naar “Kopen”