aankoop woning dringende vraag!!!!!

heavenlysaints
Topic Starter
Berichten: 2

aankoop woning dringende vraag!!!!!

#1 , 18 jul 2007 20:37

hallo ik heb de volgende vraag een tijdje geleden zijn we gaan zien voor een woning en hebben het tot een mondelinge verkoop kunnen treffen met de makelaar
we waren de prijs overeen gekomen en gisteren beld hij dat hij bij het ondertekenen van het contrakt een voorschot wil van 11% dat wil dus zeggen op het overeen gekomen verkoopprijs van 110000euro wil hij dat we hem een bankcheck van 11000euro overhandigen????
mag dit zomaar ???
mag een makerlaar een voorschot vragen?

We zeiden hem dat we de cheque van 11.000 euro voorschot niet bij hadden. Dit omdat we niet zoveel spaargeld hebben.
We hebben hem proberen te overtuigen dat we zeker en vast het huis willen kopen, een lening krijgen en niet gaan afhaken.

Hij werd me daar toch boos!
Hij zei dat de bank ons zonder probleem zo?n cheque had kunnen geven.

Toen belde hij naar de directeur van zijn bank en hij zei dat we daar maar moesten gaan voor de lening omdat we daar een overbruggingskrediet krijgen voor dat voorschot.

Toen we zeiden dat we dat niet wilden, zei hij: geen voorschot, geen huis.
Wij moeten toch niet naar zijn bank als we in ons dorp onze bank willen hebben h?, wat is me dat nu!
En stel dat wij dat overbruggingskrediet nemen, dan hebben we die lening, een autolening en dan moet de hypothecaire lening nog goedgekeurd worden.
Dan bestaat er toch een kans dat de lening niet goedgekeurd wordt door de nationale bank.

Nu, in dat contract stond ook niet:
Dat de verkoop doorgaat onder voorbehoud van het verkrijgen van een lening.
Haken wij af, of haakt de verkoper af, dan hangt daar een boete aan van 15%.
Wat als wij nu geen lening krijgen van de nationale bank, dan moeten wij 15% boete betalen, toch?

Ook was er nooit een bouwaanvraag geweest van dat huis omdat het huis dateert van voor 1963. Naar mijn weten moet er toch altijd een bouwvergunning zijn ?

Hij zei dat we tot morgenavond hadden om dat voorschot samen te krijgen,

Hij bedankte ons en zette ons heel onbeleefd aan de deur.
Niet te geloven!

Nu weten we ook niet meer wat doen, ons vertrouwen in die man is ver te zoeken,
hij was heel onbeleefd en onvriendelijk.

Wat denken jullie hiervan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Motemse
Berichten: 33
Locatie: Kruibeke

#2 , 18 jul 2007 22:30

hallo ik heb de volgende vraag een tijdje geleden zijn we gaan zien voor een woning en hebben het tot een mondelinge verkoop kunnen treffen met de makelaar
we waren de prijs overeen gekomen en gisteren beld hij dat hij bij het ondertekenen van het contrakt een voorschot wil van 11% dat wil dus zeggen op het overeen gekomen verkoopprijs van 110000euro wil hij dat we hem een bankcheck van 11000euro overhandigen????
mag dit zomaar ???
mag een makerlaar een voorschot vragen?

We zeiden hem dat we de cheque van 11.000 euro voorschot niet bij hadden. Dit omdat we niet zoveel spaargeld hebben.
We hebben hem proberen te overtuigen dat we zeker en vast het huis willen kopen, een lening krijgen en niet gaan afhaken.

Hij werd me daar toch boos!
Hij zei dat de bank ons zonder probleem zo?n cheque had kunnen geven.

Toen belde hij naar de directeur van zijn bank en hij zei dat we daar maar moesten gaan voor de lening omdat we daar een overbruggingskrediet krijgen voor dat voorschot.

Toen we zeiden dat we dat niet wilden, zei hij: geen voorschot, geen huis.
Wij moeten toch niet naar zijn bank als we in ons dorp onze bank willen hebben h?, wat is me dat nu!
En stel dat wij dat overbruggingskrediet nemen, dan hebben we die lening, een autolening en dan moet de hypothecaire lening nog goedgekeurd worden.
Dan bestaat er toch een kans dat de lening niet goedgekeurd wordt door de nationale bank.

Nu, in dat contract stond ook niet:
Dat de verkoop doorgaat onder voorbehoud van het verkrijgen van een lening.
Haken wij af, of haakt de verkoper af, dan hangt daar een boete aan van 15%.
Wat als wij nu geen lening krijgen van de nationale bank, dan moeten wij 15% boete betalen, toch?

Ook was er nooit een bouwaanvraag geweest van dat huis omdat het huis dateert van voor 1963. Naar mijn weten moet er toch altijd een bouwvergunning zijn ?

Hij zei dat we tot morgenavond hadden om dat voorschot samen te krijgen,

Hij bedankte ons en zette ons heel onbeleefd aan de deur.
Niet te geloven!

Nu weten we ook niet meer wat doen, ons vertrouwen in die man is ver te zoeken,
hij was heel onbeleefd en onvriendelijk.

Wat denken jullie hiervan?
Informeer eventueel naar zijn bedrijf! Rapporteer dit desnoods aan de makelaarsvereniging!

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 18 jul 2007 22:35

Het is nochtans heel gebruikelijk dat bij het ondertekenen van een compromis 10% van de aankoopprijs als voorschot betaald moet worden.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Wesley
Berichten: 294

#4 , 19 jul 2007 00:05

voorschot is idd gebruikelijk maar niet verplicht. makelaar dringen vaak aan op voorschot omdat ze daar hun commissie van aftrekken (zekerheid betaling), saldo gaat naar verkoper.

Gedrag makelaar is ontoelaatbaat. punt.
Ga onmiddelijk naar een notaris, leg de zaak uit, en verzoek dat hij de onderhandeling verder zet. onderteken de compromis in kantoor notaris en nodig makelaar daar uit. Als hij niet wil, pech voor 'm.

contacteer rechtstreeks de verkopers, best via notaris.

En vooral, laat u niet doen!

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#5 , 19 jul 2007 00:52

Ik heb niet gezegd dat het gedrag van die makelaar OK is ... alleen dat in 99% van de gevallen voorschotten gevraagd worden en dat ik dat eigenlijk wel best begrijpelijk vind.

Anderzijds is werken met makelaars meestal om problemen vragen ... ik heb er ook niet echt goede ervaringen mee. Ik ben dolgelukkig dat ik mijn bouwgrond rechtstreeks van iemand heb kunnen kopen, zonder inmenging van die aasgieren.

Feit is wel dat als u dat huis ECHT wilt, dat u toch tot een zekere overeenkomst zult moeten komen.

Indien u besluit er niet mee door te gaan (er zijn nog genoeg visjes in de zee), ga dan eerst eens even langs bij uw bank en vraag hen of het een probleem zou zijn voor hen om u rap een lening toe te kennen, mocht u ooit weer een huis willen kopen. Banken kunnen meestal vrij direct op basis van hun klantengegevens zeggen of u kans maakt of niet. Wanneer u dan toch iets koopt, hebt u nog altijd tijd om te gaan "bank-shoppen" voor de beste voorwaarden. Laat wel altijd een clausule in de compromis zetten "onder voorbehoud van krijgen lening" en zorg dat de tijd om die lening te krijgen lang genoeg is.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Kopen”