Stukje landbouwgrond kopen dat grenst aan mijn eigendom

Peter H.
Topic Starter
Berichten: 2

Stukje landbouwgrond kopen dat grenst aan mijn eigendom

#1 , 16 jul 2007 15:38

Beste,

Graag had ik me geinformeerd waar ik moet op letten bij de mogelijke aanschaf van een stuk landbouwgrond, dat grenst aan m'n eigendom. Een deel van de aanpalende geburen heeft dit reeds in het verleden kunnen realiseren en ik had dit graag ook gedaan. Echter, op het perceel is een pacht. Ook had ik slechts een klein deel willen kopen (1500m? van de 8000m?), dus zou het stuk landbouwgrond moeten herverkaveld worden.

Ik zou dus graag met de huidige eigenaar onderhandelen.

Mijn vraag: kan de huidige eigenaar z'n landbouwgrond laten herverkavelen met een pachter erop? Kan bv de pachtovereenkomst door de verpachter gewijzigd worden zodat de pachter een kleiner stuk overhoud (en minder pacht hoeft te betalen?)

Met dank,

Peter H.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 17 jul 2007 21:48

Ik neem aan dat u de aankoop wil doen ter uitbreiding van de tuin. Dan is geen verkaveling vereist, splitsing volstaat. Wel laten uitmeten.

Trouwens onwaarschijnlijk dat je een verkavelingsvergunning zou krijgen voor landbouwgrond.

Wat de pachter betreft, best onderhandelen dat hij verzaakt aan zijn pacht en zijn voorkooprecht tegen uitbetaling (vergoeding)

Bespreek dit eens met een notaris, is vrij gebruikelijk type van aankoop.

Peter H.
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 17 jul 2007 23:46

Met dank voor de snelle respons!

Met vriendelijke groeten,

Peter H.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 18 jul 2007 10:50

De verpachter kan aan de pacht een einde maken overeenkomstig art.6 en 7 van de Pachtwet 4 november 1969.

?EN van de daarin vermelde redenen tot be?indiging is ?Art.7...10?.de aanwending van percelen als bouwgronden...mits zij wegens hun ligging op het ogenblik van de opzegging als zodanig moeten worden beschouwd.?.Lees zelf de andere redenen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Kopen”