De situatie is als volgt.
Mijn partner en ik zijn aan het rondzien om een huis/appartement te kopen. Nu hadden wij iets op het oog. Na het laatste contact met die mensen zijn we te weten gekomen dat er enkele zaken niet in orde zijn (de elektriciteit enzo). En waren die ons maar aan het pushen om iets te ondertekenen. Dus hebben we een papiertje opgesteld waarop het volgende staat.
verkopers xxx en kopers xxx verklaren hiermee over te willen gaan tot het opstellen van een compromis betreffende appartement xxx nadat de elektriciteit is gekeurd. bij een positief attest word de prijs vastgelegd op xxx euro en bij negatief attest word deze prijs verminderd met de geschatte kosten voor elektriciteit in orde te brengen.
We zijn ondertussen een beetje wantrouwend geworden. Er klopt iets niet aan dat appartement. Nu zouden wij dus ook dat niet willen kopen. Nu vraag ik mij dus af in hoeverre wij daar problemen mee kunnen krijgen. Er staat dus vermeld dat we willen overgaan tot het opstellen van een compromis. Maar niet dat ik verplicht ben die compromis te ondertekenen. Desnoods ga ik tijdens die onderhandelingen dwars liggen en wil ik enkele absurde voorwaarden erin zien staan (bijvoorbeeld dat wij dat wensen te kopen binnen 30 jaar, bepaalde verbouwingen die moeten gebeuren, ... en dat willen de verkopers toch niet).
Wat misschien ook nog iets is waarmee dat papiertje niet geldig is, er staat niet op vermeld dat het in tweevoud is opgemaakt. Ik weet niet in hoeverre dat dan kan gebruikt worden. Want voor hetzelfde geld hebben wij dan zo geen papier gehad ...
In het slechtste geval komen we dus nog na wat er op dat papiertje staat en stellen we een compromis op dat ik toch niet onderteken. Die compromis is tenslotte het bindend document. En is hij enkele kostbare weken tijd kwijt gespeeld om een andere koper te vinden.
Kan er ons wettelijk iets gemaakt worden?