Samenwonen en huis gekocht

Janboom
Topic Starter

Samenwonen en huis gekocht

#1 , 28 jan 2014 12:25

Wij hebben een samenlevingskontrakt. We hebben geen kinderen. Samen hebben we een huis gekocht op deze wijze : de helft van het kapitaal heb ik cash betaald, de andere helft hebben we geleend. De lening (én het huis) staan op beide namen. Mijn partner betaalt ongeveer 80% van de maandlast (ze heeft immers geen kapitaal moeten inbrengen) en ik dus 20%. Dat hebben we zo in onderling overleg bepaald, en op een onderhands dokumentje gezet. We zijn nu een tijdje later en ik wil scheiden van haar, het huis verkopen en mijn geld terug. Mijn partner is niet bereid om het huis te verkopen en wil eigenlijk blijven wonen, maar ze heeft niet het geld om mij terug te betalen, en ze kan ook geen bijkomende lening krijgen.
Wat moet, of kàn ik doen? Ik wil persé weg, en mijn geld terug.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 28 jan 2014 12:32

Eerst en vooral: zijn jullie gehuwd? (Indien niet gehuwd, kun je ook niet scheiden...)

Niemand kan verplicht worden om in onverdeeldheid te blijven (artikel 815 B.W.)
Je kan dan ook via de rechtbank een verzoek indienen om uit onverdeeldheid te treden, dan zal de woning inderdaad verkocht worden...

Maar ik zou toch trachten eerst een onderlinge overeenkomst te treffen en kijken wat hier mogelijk is...

Janboom
Topic Starter

#3 , 28 jan 2014 12:58

Wij zijn niet gehuwd. Op het gemeentehuis spreekt men ook over de 'echtelijke woning' voor mensen die wettelijk samenwonen. Doch, sorry, dit is naast de kwestie.

Mijn probleem kan ik ook nog verder uitbreiden met het feit dat mijn vriendin dreigt ze zich zwanger te laten maken, uitsluitend met de bedoeling om in het huis te kunnen blijven wonen. Zij is 25 jaar jonger dan ik, en uiterst aantrekkelijk, en ze wil feitelijk al lang een kind, ik niet.

Dit alles zou ze doen om mij te 'flikken' en op mijn kosten in het huis te kunnen blijven wonen. Ik vermoed dat een rechtbank zomaar geen zwangere vrouw op straat zal zetten.
Zover is het echter allemaal nog niet, ze heeft een vaste baan, en zit daar ook aan vast.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 jan 2014 13:32

Zoals reeds vermeld werd kan u niet verplicht worden om in onverdeeldheid te blijven.
Aan het al of niet bevruchten van een partner kan een juridisch forum niets doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Kopen”