verplicht kopen na bod

StevenP
Topic Starter
Berichten: 11

verplicht kopen na bod

#1 , 04 jul 2007 08:26

2 dagen terug ging ik met een immokantoor kijken naar een appartement. Na het bezoek werden we nogal onder druk gezet om onmiddeljk te beslissen. We hebben dan uiteindelijk toch een bod gedaan (invullen en ondertekenen van papieren). Nu heeft de eigenaar het bod aanvaard, maar achteraf gezien is dit mss toch nog te hoog. Is het mogelijk om af te zien van de aankoop (buiten de ondertekening van het bod is er niets getekend), of nog verder te onderhandelen of is dit bod bindend na aanvaarding van de verkoper?

De eigenaar had tevens beloofd om nog enkele aanpassingen te doen alvorens wij dit effectief kopen, kunnen deze aanpassingen opgenomen worden in een contract zodat hij deze zeker na komt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
coucoudemalines
Berichten: 77

#2 , 04 jul 2007 11:22

U heeft een ("onherroepelijk"?) bod gedaan, de eigenaar heeft het bod aanvaard. Bijgevolg is de koop gesloten.
Als u de overeenkomst breekt, zal u een schadevergoeding moeten betalen. Meestal is dit het voorschot, indien u dit niet betaald heeft weet ik niet het exacte bedrag (ik geloof enkel de "werkelijke schade").

De mondelinge overeenkomst mbt de aanpassingen is geldig, maar u moet ze natuurlijk in geval van betwisting kunnen bewijzen. Daarom vraagt u best dit nog even schriftelijk te bevestigen.

PS: Ik ben geen jurist

Wesley
Berichten: 294

#3 , 05 jul 2007 22:43

Koop is definitief.

Wellicht is er nog geen voorschot betaald. Spreekt het ondertekende bod over een schadevergoeding? Dan deze.

Zoniet, zal uiteindelijk bepaald worden door rechter, als het zover gedreven wordt, tenzij minnelijk akkoord.

In een compromis, te ondertekenen door beide, kun je van alles opnemen, en MOET je opnemen dat de eigenaar nog op eigen kosten werken dient uit te voeren.

In de notari?le akte worden deze desnoods hernomen, en zijn dan afdwingbaar zonder tskomst rechter (onmiddellijk via deurwaarder want akte heeft uivoerbare kracht)

Reclame

ikke48
Berichten: 9

#4 , 11 jul 2007 14:24

Hallo,

Indien je minder dan 7 dagen geleden dit bod getekend hebt kan je er nog onderuit. Er is sinds 21/jun/2007 een nieuwe wet gekomen die dit mogelijk maakt. Maak zo snle mogelijk een afspraak met je advocaat.

PS: ik ben geen jurist.

Mvg, Ikke48

YoeriS
Berichten: 271

#5 , 11 jul 2007 20:01

Hallo,

Indien je minder dan 7 dagen geleden dit bod getekend hebt kan je er nog onderuit. Er is sinds 21/jun/2007 een nieuwe wet gekomen die dit mogelijk maakt. Maak zo snle mogelijk een afspraak met je advocaat.

PS: ik ben geen jurist.

Mvg, Ikke48
die wet vind ik dan toch niet, voor zover ik weet is dit verzakingsrecht enkel mogelijk bij koop op afstand.

Wesley
Berichten: 294

#6 , 12 jul 2007 10:22

Gezien ik op het notariaat werk en nog nooit van die wet heb gehoord, mag je er gerust van uitgaan dat die wet niet van toepassing zal zijn op de aankoop van onroerende goederen, enkel op aankoop van roerende goederen.

Terug naar “Kopen”