Verlijden van de akte

NoBo
Topic Starter
Berichten: 2

Verlijden van de akte

#1 , 03 jul 2007 16:53

Wij (de kopers) hebben in 10.06 een compromis ondertekend voor de aankoop van een bouwgrond. Wij hadden zelf geen eigen notaris en alles ging dus geregeld worden door eenzelfde notaris (deze die gekozen werd door de tegenpartij=verkopers).
Deze notaris heeft met ons contact gezocht in 05.07 (dus na meer dan 6 maanden) met als gevolg dat de akte verleden is. In het contract staat evenwel (door de verkoper opgemaakt) dat er verwijlinterest moet betaald worden voor elke dag die overschreden wordt.

Is het niet aan de notaris om contact met ons op te nemen? Is het onze verantwoordelijkheid om zelf contact met deze notaris op te nemen mbt het verlijden van deze akte? Zijn wij verplicht deze "verwijlinteresten" te betalen? Is de notaris dan hier niet in gebreke?
Vragen genoeg...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lvddaele
Berichten: 6

#2 , 04 jul 2007 08:29

Als ik het goed begrijp hebben jullie dus onderling met de verkopers afgesproken dezelfde notaris te nemen en zijn jullie nadien niet bij de betreffende notaris langsgeweest om deze te bevestigen dat jullie hem als notaris nemen. Ik ben geen expert maar als het zo gegaan is dan denk ik dat jullie in fout zijn. Toen wij ons huis kochten hebben wij ook dezelfde notaris genomen als de verkopers. Wij zijn daar toen zelf naar toe moeten gaan met het verkoopscompromis en een kopie van onze identiteitskaarten. Later heeft deze dan terug contact opgenomen voor het verlijden van de akte. Dit lijkt me ook de correcte manier van werken. ALs ik mis ben mogen de juristen mij natuurlijk altijd verbeteren.

NoBo
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 04 jul 2007 09:46

Wij hebben inderdaad niet langsgeweest, maar op de compromis stond ook enkel zijn naam vermeld. Deze compromis is wel door de tegenpartij (verkopers) doorgestuurd naar de notaris. Alleen heeft de notaris ons niets laten weten v??r het verlijden van de akte en hebben wij inderdaad de fout gemaakt van zelf geen contact op te nemen met de notaris, daar wij dachten dat dit de rol van de notaris was...

Reclame

Wesley
Berichten: 294

#4 , 05 jul 2007 22:49

Dit is ook de rol van de notaris (ikzelf werk bij een notaris)

Verwijlintresten enkel verschuldigd als kan objectief aangetoond worden dat de fout van het uitstel bij u ligt (bvb te lang wachten met onderhandelen over krediet).

Is het niet zelf aanspreken van de notaris een dgl. fout? is context gebonden. De notaris moest u rechtstreeks of via de kopers contacteren om de zaak vooruit te doen gaan, is duidelijk niet gebeurd.

Langs de andere kant, jullie hebben 6 maanden gewacht - als koper - vooraleer iets te doen, wat getuigd van ongelooflijk veel geduld van jullie kant uit. Echter, gezien jullie geen deskundigen zijn, kan een zekere "ignorance" over de werking van het notariaat jullie vergeven worden.

concreet, worden jullie aangespoord verwijlintresten te betalen? Wat is de opgegeven reden?

Terug naar “Kopen”