Bod gedaan op huis met handtekening, hoger bod = geen verkoo

jeske564
Topic Starter

Bod gedaan op huis met handtekening, hoger bod = geen verkoo

#1 , 31 aug 2013 10:16

Hallo allemaal,

Graag had ik zoveel mogelijk en helaas ook zo snel mogelijk raad gehad en eventueel adressen waar ik bijkan hiervoor.
Het betreft het volgende:

Ik heb anderhalve week geleden een huis gaan bezoeken en hierook een bod voor gedaan. Dit werd geaccepteerd en we hebben dit dan ook op papier geschreven en dit werd dan ook ondertekend door de eigenaar als door mezelf.
Ondertussen vertrok ik voor een weekend op vakantie en ging deze week dus weer bij de bank om alles effectief te maken etc... op zoek naar notaris en ging de eigenaar dat ook langs zijn kant doen.
Nu krijg ik deze morgend een sms van hem dat de koop niet doorgaat wegens hoger bod. Maar kan hij dit zomaar? Het papier op zich ondertekend door ons 2 heeft dit enige waarde? Kan hij daar zomaar onderuit?
Het is de eerste keer dat ik zo'n aankoop doe dus ik heb hier ook geen flauw gedacht van van dit alles.

Waar kan ik terecht die mijn belangen kan verdedigen indien dit nodig is?

Mvg
Jessica

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 31 aug 2013 11:05

Als de eigenaar het bod heeft aanvaard en dit schriftelijk heeft geaccepteerd is de koop gesloten.

Turaki

#3 , 31 aug 2013 11:10

Via AS verkoper laten weten dat koop reeds gesloten is volgens artikel 1583 BW, en dat u ervan uit gaat dat het SMS'je een vergissing was. Dat u anders genoodzaakt zal zijn om op zijn kosten de uitvoering van de koop te vorderen voor de rechtbank, of als dat niet mogelijk is, een schadevergoeding van 10% zal eisen, ook op zijn kosten voor de rechtbank. Probeer dit laatste niet te dreigend te laten klinken, maar laat wel merken dat u op de hoogte bent van uw rechten.

Reclame

jeske564
Topic Starter

#4 , 31 aug 2013 11:27

Ok bedankt!
Ondertussen heeft die "verkoper" me ook wel iets laten weten en zo zie je maar als je ergens aan begint zonder echt goed op de hoogte te zijn dat je je eigenlijk altijd laat vangen :-(
Het is zo dat ze eigenlijk met 2 zijn, broer en zus, de zus heeft effectief haar handtekening niet onder dat bod gezet maar zij had wel haar akkoord gegeven via telefoon, dus mondeling maar telt dit bod dan nog?

Turaki

#5 , 31 aug 2013 11:36

Mondeling akkoord is ook bindend, maar moeilijker te bewijzen.

Als ik het goed begrijp heeft enkel de broer uw bod aanvaard? Hij moet leveren wat hij verkocht heeft, en als dat niet kan (zijn zus gaat bijvoorbeeld niet akkoord), heeft u recht op een schadevergoeding (vandaar dat ik deze optie opnam in mijn antwoord).

jeske564
Topic Starter

#6 , 31 aug 2013 11:41

Ja inderdaad is het moeilijker te bewijzen, ik stond er natuurlijk wel bij maar ja.
Ik heb al op de site van notaris.be etc gekeken en op immoweb staat er ook een artikel over een gegeven woord dat dit bindend is etc maar waar zou ik dan effectief terecht kunnen voor iemand die mijn belang verdedigd?
Ik heb al gemaild naar een notaris die ik gevonden heb via notaris.be zelf, bemiddeling etc... Ik heb zelf nog geen notaris aangezien ik net terug ben van vakantie etc en wou dit volgende week allemaal in orde gaan brengen. Kan ik zomaar naar een notaris hiervoor bellen voor advies of doen ze dit niet?
Sorry voor de vragen maar ik weet echt niet goed waar naartoe of wat goede adressen zijn. En natuurlijk met het weekend nu kan ik geen stap verder zetten pff :-(

jeske564
Topic Starter

#7 , 31 aug 2013 11:44

En sorry om op je vraag te beantwoorden:

Dit staat op het papier:

Ondergetekende ,x , wonende te.... heeft een bod gedaan van (bedrag) op het huis, (adres).

Getekend door mezelf en de broer. De zus heeft dit via telefoon (de dag voordien bij mijn 2de bezoek) mondeling aanvaard.

jeske564
Topic Starter

#8 , 31 aug 2013 13:24

Volgens andere is dit dan weer niet geldig omdat er geen datum opstaat van hoelang het bod geldig is, wat de voorwaarden zijn etc...?

Mariette

#9 , 31 aug 2013 14:10

. Kan ik zomaar naar een notaris hiervoor bellen voor advies of doen ze dit niet?
U kan steeds naar elke notaris gaan om GRATIS advies te vragen;

-------------------

Recent stond ik zelf in dergelijke situatie:

wij (drie eigenaars) hadden allen via mail het bod aanvaard, voorlopige overeenkomst nog niet getekend.

We kregen een andere optie van een andere makelaar, met minimum verkoopbod als het huidige.

Mijn notaris raadde me ten stelligste af om het tweede bod te aanvaarden. Echter, wij hadden in dit geval alle drie een schriftelijke aanvaarding van het bod gedaan.
Wij moesten steeds eerst op voorhand ieder ons akkoord geven (is ook wel eens mondeling gebeurd, maar dan tegenover de notaris).

jeske564
Topic Starter

#10 , 31 aug 2013 14:28

Ja helaas is hier ook niets voor de notaris gebeurd.
Het is eigenlijk zo dat dit eerst op een stukske papier was geschreven en hij ging daarmee naar de notaris. Ik kreeg dan half uur later telefoon van hem dat de notaris hem zei dat dit niet geldig was en dat dit anders moest geformuleerd worden. Ik ben de dag nadien dan bij hem geweest en ben ik zo dat papier wat we nu getekend hebben gaan ondertekenen.
Ik zal maandag eens bellen naar de notaris want stel dat dit langs de andere kant toch een geldigheid heeft maar ik ondertussen dan naar een ander huis ga zoeken en de mensen die dit hoger bod hebben gedaan bvb geen lening vast krijgen en hij me dan tegen de muur zet dat ik een bod heb uitgedaan etc... sta ik daar wel.
Mij gaat het vooral om de eerlijkheid hiervan etc. Als ik het huis dan toch moet laten voorbij gaan, hoe jammer ook, dan is dat maar zo maar ik wil mij ook niet laten doen en ook mijn rechten verdedigen indien dit natuurlijk ook gaat.
Is het toch niet geldig dit allemaal zal me dit een goede les zijn voor de volgende verkoopsovereenkomst.

bosprocureur

#11 , 31 aug 2013 14:35

En sorry om op je vraag te beantwoorden:

Dit staat op het papier:

Ondergetekende ,x , wonende te.... heeft een bod gedaan van (bedrag) op het huis, (adres).

Getekend door mezelf en de broer. De zus heeft dit via telefoon (de dag voordien bij mijn 2de bezoek) mondeling aanvaard.
Ik lees dus dat u een bod gedaan heeft op het huis. Adres en bedrag van het bod zijn wel vermeld, een akkoord zie ik niet; de handtekening van de broer bevestigt alleen dat u een bod gedaan hebt. Of missen wij de belangrijkste delen van de tekst?

jeske564
Topic Starter

#12 , 31 aug 2013 14:40

Adres van het huis en bedrag zijn vermeld en getekend.
Er staat helaas ook geen voor akkoord op dat papier, dat werd mondeling wel gegeven maar ja, mondeling...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 aug 2013 15:44

Er zijn twee verkopende partijen blijkbaar : broer en zus.... en maar een handtekening?
Nog een minpunt

Terug naar “Kopen”