Notariskantoor nalatig

Veebee
Topic Starter

Notariskantoor nalatig

#1 , 18 aug 2013 21:45

Allen,

koper koopt landbouwgrond aan en krijgt van het notariskantoor de eindafrekening welke betaald dient te worden. Op basis hiervan worden alle bancaire maatregelen genomen die noodzakelijk zijn.

Twee weken na de ondertekening van de akte komt de klerk van de notaris ineens nog op de proppen met de 'vergeten' registratierechten die hij niet had opgenomen in zijn eindafrekening.

Zware nalatigheid lijkt mij en kan de notaris deze kosten nog verhalen op de koper als de akte al door alle partijen, de notaris incluis, getekend zijn?

Wat zijn de rechten van de koper in deze, want we spreken hier wel over een extra kost van 8500 euro die niet voorzien is in het geldbedrag dat ontleend werd bij de bank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 aug 2013 00:19

De koper moet deze rechten betalen aangezien er geen verjaring is opgetreden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Veebee
Topic Starter

#3 , 19 aug 2013 08:16

Verjaring niet, maar mij lijkt toch dat dit notariskantoor zwaar in de fout is gegaan door een onvolledige afrekening te maken?
Dit is geen vergetelheid meer of toch?

Reclame

basejumper

#4 , 20 aug 2013 20:04

Het notariskantoor speelt hier enkel doorgeefluik voor de fiscus. Die rechten zijn verschuldigd en zal u moeten betalen. Dat dit een flater is van betrokken notaris lijkt me duidelijk. U kan daar eens van uw voeten gaan maken, maar de successierechten gaan u niet kwijtgescholden worden. Anderzijds zijn er voldoende sites op internet waarin u zelf een simulatie kost onroerend goed kan opmaken. En uw bank zou die afrekening toch ook even nagekeken moeten hebben...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jvdp

#5 , 21 aug 2013 22:16

Inderdaad een vergetelheid van de notaris of zijn medewerker. Vermits deze registratierechten te betalen zijn door de koper zal u deze sowieso moeten betalen. Afrekeningen van notarissen zijn trouwens steeds onder enig voorbehoud, soms is er te veel aangerekend en krijgt men bvb. een deel terug omdat de overschrijving op het hypotheekkantoor minder duur was dan aanvankelijk berekend, soms moet men bijbetalen omdat de ontvanger van registratierechten een ander standpunt heeft over een of andere wetsbepaling etc. Alleszins zeer bizar dat de bank de afrekening niet even heeft nagezien.

Kingfisher

#6 , 22 aug 2013 16:06

Ik verwacht hier dat het notariskantoor op zijn minst bereid is om flexibel te zijn in de betalingstermijn.

KimSe

#7 , 22 aug 2013 16:48

Reken daar maar niet op... Ik denk niet dat de notaris in kwestie de registratierechten uit eigen zak zal voorschieten...
en een notariële akte moet binnen de 15 dagen geregistreerd worden...

jvdp

#8 , 26 aug 2013 20:17

Sterker nog, de notaris heeft die registratierechten reeds voorgeschoten vermits er anders niet tot registratie wordt overgegaan.

Terug naar “Kopen”