Aankoop huis met bewindvoerder

Maries89
Topic Starter

Aankoop huis met bewindvoerder

#1 , 13 aug 2013 15:19

Beste forumleden

Ik heb een maand geleden een bod uitgebracht van 230000 euro op een huis dat te koop staat aan 239000 euro via een immokantoor. Dit bod werd aanvaard door de eigenaar. Nadat dit bod aanvaard werd, heeft het immokantoor ons meegedeeld dat er nog een eigenaar is die onder bewindvoering staat en ons bod goedgekeurd dient te worden door de vrederechter. Puur een formaliteit werd ons verzekerd.

Nu is er al wat tijd verstreken en heb ik onlangs de makelaar een mail gestuurd om ons dossier op te volgen en te weten wanneer de zaak voorkomt bij de rechter. In de reply van de makelaar stonden nog andere communicaties met de bewindvoerder (in dit geval een advocaat). Hierin stond dat de bewindvoerder de kans nihil inschat dat ons bod aanvaard zal worden door de vrederechter omdat dit bod 25000 euro onder de geschatte waarde ligt, namelijk 255000 euro.

Nadat ik dit heb gelezen, heb ik onmiddelijk contact opgenomen met de makelaar en gevraagd hoe de bewindvoerder hierbij komt. Het huis stond namelijk aan 239000 euro geaficheerd en niemand gaat toch over een vraagprijs bieden zonder dit nodig is... Nu zegt de makelaar dat de goedkeuring van het bod bij de vrederechter geen probleem gaat zijn omdat er reeds een openbare verkoop is georganiseerd en het hoogste bod toen 150000 euro was. Het huis staat nu dus al meer dan zes maanden leeg. Dit was weer nieuwe informatie, maar ik vraag me nu af wie ik moet geloven.
Hoe groot is de kans dat het bod aanvaard zal worden? Hoelang duurt die procedure normaal bij het vredegerecht?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 13 aug 2013 16:48

Of je bod aanvaard wordt door de vrederechter hangt echt af van de vrederechter...
Daar kan je moeilijk over speculeren natuurlijk...

Sirkii

#3 , 13 aug 2013 19:05

Mocht het dermate lang aanslepen dat je alsnog iets anders wil kopen zorg er dan voor dat dit bod schriftelijk geannuleerd is vooraleer een ander goed te kopen. Je zou de eerste niet zijn die op die manier miserie heeft.

Reclame

Maries89
Topic Starter

#4 , 13 aug 2013 19:21

Bedankt voor de tip. Op het bod dat we gedaan hadden stond een geledigheidsdatum. Ondertussen is deze al ruim drie weken verstreken, maar moesten we in tussentijd iets anders vinden, zal ik zeker nog schriftelijk annuleren. De eigenaar met wie ik de onderhandelingen heb gedaan heeft het doucment met het bod wel getekend, maar zolang ik niet alle handtekeningen van alle partijen heb, is dit volgens mij niets waard?
Het vervelende nu is dat we niet weten of de uitspraak positief of negatief zal zijn. Enerzijds willen we 100 procent voor dit huis gaan, maar anderzijds willen we ook niet te veel tijd erover laten gaan. Andere huizen gaan misschien aan onze neus voorbij, de rentevoet voor een lening is fors aan het stijgen de laatse maanden...
Of zelfs als de rechter positief is, het huis staat nu al zes maanden gewoon leeg. Dit komt het pand ook niet ten goede...

Terug naar “Kopen”