verhuur chalet in afwachting van verkoop

Dutske1
Topic Starter

verhuur chalet in afwachting van verkoop

#1 , 04 aug 2013 20:09

Hallo,
Ik ben bezig met mijn chaletje te verkopen. Nu heb ik een bod gekregen maar de koper vraagt of ze eerst een aantal maanden mag huren alvorens te kopen. De reden hiervoor is dat ze eerst haar eigen woning ( echtscheiding ) dient te verkopen alvorens ze terug kan kopen.Is dit wettelijk te doen en wat moet ik doen om mezelf als verkoper veilig te stellen? Bestaan hier voorbeeldovereenkomsten van?
thanks

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 aug 2013 21:22

Kan perfect. Dit zijn 2 verschillende overeenkomsten, nl een huurcontract bepaalde duur (neem voldoende lang zodat ze nog tijd heeft om een koper te vinden), en een bod dat u aanvaardt met als voorwaarde dat de compromis wordt opgemaakt zodra zij een koper heeft (te bewijzen met compromis van haar woning). Voor de zekerheid ook een einddatum voor de compromis opnemen, en een schadevergoeding indien zij de koop afblaast of de einddatum niet haalt.

Joeri_J

#3 , 09 aug 2013 16:52

Best ook wel zorgen dat er bvb al 10% betaald is voor de verkoop...
(indien ze zich zou bedenken of er iets tussenkomt heb jij de schadevergoeding al...)

Dat voor de verhuur alles in orde is (huurwaarborg, deftige plaatsbeschrijving, ... )

en zoals Turaki zegt, best een einddatum plaatsen wanneer de verkoop moet doorgaan...

Persoonlijk zou ik verder gaan als enkel een bod met opmerking, een compromis heeft meer inhoud
Let wel op dat indien je compromis opstelt er binnen de 4maanden registratiekosten betaald dienen te worden door de koper...

je kan eventueel werken met aankoop-verkoops belofte (http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... compromis/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Zo heb je toch nog alles op papier.

Zeker je goed bevragen...

Je kan een compromis of aankoop-verkoopsbelofte laten opstellen door je notaris.
Ze hebben hiervoor standaard formuleringen,
en zo ben je zeker dat alles correct verloopt...
Bevraag je hiervoor bij je notaris.

Reclame

Terug naar “Kopen”