Onroerend goed

afriend
Topic Starter

Onroerend goed

#1 , 01 jun 2007 14:29

Ik heb voor mijn huwelijk een stuk grond verkregen van mijn ouders. Ik heb de waarde ervan uitbetaald aan mijn broers en zussen en hiervan alle afschriften bewaard. Toen wij op deze grond een woning wilde bouwen drong de bankbediende erop aan dat deze grond in de gemeenschap werd gezet alvorens we een lening konden aangaan. Wij zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel. Mijn vader heeft in zijn huwelijk hetzelfde gedaan, doch bij zijn scheiding heeft hij dit kunnen herroepen onder stilzwijgen van de notaris en dit zelfs na 25 jaar huwelijk. Nu ik zelf voor eens scheiding sta vraag ik me af of dit ook kan bij mij? Ik heb ergens gelezen dat ik in een bepaald geval ook de helft van de waarde kan uitbetalen aan de huwelijksgemeenschap en dat de grond dan terug van mij word na de scheiding? Ik had nooit geweten dat dit kon? Is er iemand die mij hierin raad kan geven?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 jun 2007 15:11

?Art.1455.De echtgenoot die bepaalde goederen in het gemeenschappelijk vermogen heeft gebracht, kan bij de verdeling de nog in natura aanwezige goederen terugnemen, mits hij ze op zijn aandeel toerekent naar hun waarde ten tijde van de verdeling.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uit ?drong de bankbediende erop aan dat deze grond in de gemeenschap werd gezet? leid ik af dat u die grond in het gemeenschappelijk vermogen bracht.

Het terugnemen van de grond houdt in dat u ook het huis verwerft krachtens ?Art.555.Indien de beplantingen, gebouwen en werken zijn tot stand gebracht door een derde met zijn eigen materialen, heeft de eigenaar van het erf het recht die voor zich te behouden, ofwel de derde te verplichten ze weg te nemen...Indien de eigenaar verkiest die beplantingen en gebouwen te behouden, moet hij de waarde van de materialen en het arbeidsloon vergoeden, zonder dat de min of meer belangrijke vermeerdering der waarde, die het erf kan hebben verkregen, in aanmerking komt...?(B.W.).

Die vergoeding bent u dan verschuldigd aan het ?gemeenschappelijk vermogen?,waarvan u in principe de helft toekomt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

afriend
Topic Starter

#3 , 04 jun 2007 12:33

Bedankt voor de reactie. Ik heb zo veel mogelijk opgezocht in de aangeduide website. Ik had nog even een klein vraagje; hoe zit het met spaargelden die je had voor het huwelijk????? Kun je die ook terugvorderen of blijven die in de gemeenschap?
mvg

Reclame

Terug naar “Kopen”