Basisakte bekomen

Tope
Topic Starter

Basisakte bekomen

#1 , 24 jul 2013 21:43

Op 30/08/2012 werd ik eigenaar van een appartement in een gebouw met 3 appartementen.
Mijn notaris heeft mij nog steeds geen officiële kopie van de basisakte kunnen bezorgen en ik word het wachten stilaan beu.
Kan ik misschien via een andere weg aan die basisakte geraken?
Bij de registratie?
Op het kantoor van de notaris van de verkoper?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jvdp

#2 , 27 jul 2013 09:38

Notaris van de koper ontvangt dit normalerwijze van die van de verkoper. Deontologisch gezien mag de notaris van de verkoper geen rechtstreeks contact hebben met de cliënt van de andere notaris. Ik zou gewoon eens langsgaan bij de syndicus, die heeft die basisakte ongetwijfeld liggen.

boemerang

#3 , 28 jul 2013 13:25

Ga eens langs bij het hypotheekkantoor waaronder het onroerend goed ressorteert.
Zal wel iets van een 2 euro per te kopiëren blz kosten met een minimum van 30 euro.
Maar gelet op het feit dat het hier maar om een gebouw met 3 appartementen gaan, zal men dit wel hebben ontrokken aan bepaalde verplichtingen van de wet op de mede-eigendom.
Vb. geen vereniging van mede-eigenaars, geen reglement van mede-eigendom, ...
Het zal dus hoogst waarschijnlijk maar een kleine akte zijn.

Reclame

Tope
Topic Starter

#4 , 31 aug 2013 19:25

Ik heb per mail een definitieve kopie van de basisakte kunnen bemachtigen.
Het zijn 13 blz.
Het gebouw is onttrokken aan de toepassing van de appartementenwet.
Volstaat het dat ik deze bijlage afprint of moet ik nog bij mijn notaris aandringen op een origineel exemplaar?

jvdp

#5 , 31 aug 2013 22:17

Die kopie volstaat. Er is in dit geval niet zoiets als een officieel exemplaar: de minuut van de akte blijft hoe dan ook bij de notaris en ik heb nog nooit gezien dat de mede-eigenaars expedities (= wat de meeste mensen een officiële kopie noemen, met stempel en handtekening van de notaris) kregen van die akte. Wat aan cliënten wordt gegeven wanneer het gaat om basisaktes is inderdaad een simpele kopie, in het beste geval met een glanzend kaftje erbij.

Terug naar “Kopen”