Bij de verkoop van de woning is de keuringsattest van de elektrische installatie nodig.
De nieuwe eigenaar moet de nodige aanpassingen laten uitvoeren zodat het conform is volgens het AREI en opnieuw laten keuren voor een geldig attest
Bij mijn situatie is de aankoop van een woning onderaan een kantoor en boven een appartement.
Een appartement is een wooneenheid en is dus verplicht voorzien. Bij kantoor is het niet nodig. Dat staat in de akte ook in die context vermeld.
De elektrische installatie is niet conform voor de appartement. Zonder discussie ben ik verplicht om binnen 18 maanden de nodige maatregelen te nemen.
Nu voor de kantoor is er blijkbaar toch zo'n attest voorzien. Er staat eveneens op dat het niet conform is.
Ik heb volgende bedenking daarbij:
De huurder gaat in functie van zijn uitbating de inrichting aanpakken. Daar komt bij dat de toekomstige huurder bv. schakelaars, lichtpunten en stopcontacten laat bijplaatsen. Zijn elektricien zal de elektrische installatie moeten aanpassen wegens veranderingen en dit moet in principe eveneens gebeuren volgens het reglement van AREI. Het is eigenlijk een onnodige kost om als eigenaar de installatie te laten aanpassen. Aangezien de huurder sowieso wijzigen laat aanbrengen waarbij de elektrische installatie ook volledig wettelijk in orde moet zijn.
Een kantoor valt onder handelshuur
Moet ik als nieuwe eigenaar de installatie toch laten aanpassen zodat de inbreuken weg zijn vooraleer ik verhuur, ondanks mijn bedenking? Hoe zit het wettelijk?
Kan ik in de huurovereenkomst zodanig vermelden dat de huurders verantwoordelijk zijn om de installatie in orde te krijgen? Is het al voldoende met de formulering: "eventuele aanpassingswerken, opgelegd door bestaande of toekomstige reglementeringen van overheidswege, zijn uitsluitend ten laste van de huurder." m.a.w. valt het daar ook onder?
Alvast bedankt voor jullie spoedige en duidelijke uiteenzetting!