koop met mail bindend?

StinoM
Topic Starter

koop met mail bindend?

#1 , 02 jul 2013 13:56

Situatieschets : Ik verkoop 2 bouwgronden (Stuk grond van ongeveer 2200 vierkante meter verkaveld in 2 delen) . Na een week onderhandelingen via telefoon en mail komen we tot een overeenkomst wat de prijs betreft voor de 2 gronden tegelijk. Letterlijk mail van de kopers : "we kunnen ons vinden in dit voorstel van xxxxxxxx Euro
Vanzelfsprekend is goedkeuring van de verkavelingsvergunning noodzakelijk voor het doorgaan van de aankoop, zoals u ons mondeling meegedeeld had" en verder nog de vraag voor afspraak om te tekenen en wat praktische zaken. Die verkavelingsaanvraag was op dat moment nog lopende en ondertussen is de goedkeuring voor de verkaveling ook binnen.

Na 2 weken treuzelen van hun kant en verscheidene pogingen van onze kant om informatie te krijgen over het oponthoud krijgen we gisteren eindelijk antwoord van hun notaris.
Weer letterlijk : "Ik had een uitvoerig gesprek met mijn cliënten over de documenten die mij bezorgd werden en het ontwerp van overeenkomst dat werd opgesteld.De kandidaat-kopers hebben mij bevestigd definitief niet in te gaan op dit voorstel tot aankoop gelet op zowel de intrinsieke gegevens van het verkavelingsdossier zelf alsook het voorstel tot regeling"

Verdere pogingen tot meer informatie worden afgeblokt of zelfs niet beantwoord. Vragen wat ze juist bedoelen, en de uitleg dat er gesproken kan worden over punten id overeenkomst waar ze het niet mee eens zijn worden gewoon genegeerd.

Vraag is : 1) Zijn die mails bindend? Er zijn ettelijke mails gestuurd, zowel om tot een prijsovereenkomst te komen als tussen de notarissen onderling wat de overeenkomst en het verkavelingsdossier betreft? Ik heb al verschillende keren gelezen dat mails bindend zijn maar is daar wetgeving over of gaat het over louter rechtspraak? Zijn er mensen die ervaring hebben met een gelijkaardige zaak voor de rechtbank te laten behandelen.
2) Wat is de volgende stap aangezien zij niet in gaan op pogingen tot communicatie en elk mogelijk gesprek of poging tot uitleg uit de weg gaan? Een aangetekend schrijven? Advokaat inschakelen?
3) Kunnen wij ondertussen gewoon verder gaan met de verkoop?

Ik zou het heel erg apprecieren als iemand wat informatie kan geven. Onze advokaat is juist toevallig 3 weken in verlof nu.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2013 14:41

De vraag is in eerste instantie wat u uiteindelijk wenst.
Als u de grond gewoon aan iemand anders wil verkopen is er m.i. geen probleem. Gelet op de e-mail van de notaris van de kandidaat-kopers kan u zonder problemen de grond aan iemand anders verkopen.

Of wil u iets anders?

StinoM
Topic Starter

#3 , 02 jul 2013 15:16

Wij hebben pas gisteren te horen gekregen dat de kopers onder de koop uit willen. De vraag is vooral wat wij nu kunnen doen. Er is onderhandeld via email, zij zijn via mail akkoord gegaan met de prijs en alle onderlinge communicatie mbt de verkoop staat op mail. Geen idee wat er gebeurd is (wij krijgen ook niks uitleg behalve die beknopte mail van hun notaris) maar de kopers willen de gronden niet meer.
Daarom mijn vraag, is die koop bindend via mail? Kunnen wij een schadevergoeding eisen? (Er zijn de voorbije weken verschillende geinteresseerden wandelen gestuurd met de boodschap dat de gronden verkocht waren) Moeten wij daarvoor onmiddelijk naar de rechtbank trekken of gaat dat op een andere manier. Wij hebben hier helemaal geen ervaring mee. Ik vind het sowieso geen manier van werken van die kandidaat kopers en wil dit niet zo maar laten passeren.

Reclame

limelight

#4 , 02 jul 2013 16:38

Normaal is de koop bindend als er kan bewezen worden dat er een overeenkomst was. In principe komt die mail dus wel in aanmerking als bewijs. Alleen weet ik niet of hun verwoording moet geïnterpreteerd worden als bod ( "Wij kunnen ons vinden..." ).

Maar is het wel de moeite om hier voor naar de rechtbank te stappen om
a) schadevergoeding te vragen
b) de koop af te dwingen
?

Zoals u zegt, het is geen manier van werken, maar u kan gelukkig wel verkopen aan iemand anders omdat u over een verklaring beschikt van de notaris dat ze afzien van dit "voorstel". Merk hier weer de verwoording op. Ook de notaris spreekt hier, opzettelijk, niet van een bod.
Indien u deze verklaring niet had, kon u zelfs niet aan een ander verkopen.
U moet zelf afwegen of het de moeite is om die via gerechtelijke weg af te handelen, en mogelijks bot te vangen... of gewoon aan een andere koper verkopen.

Terug naar “Kopen”