We zouden graag weten welke rechten we hebben als kandidaat koper met betrekking tot aankoopbelofte en mondelinge +schriftelijke beloftes van het immokantoor.
We weten dat de verkoper zijn vraagprijs kan verhogen maar kan een immokantoor ‘valse’ informatie doorgeven? Er werd ons via mail ( en persoonlijk) de vraagprijs van X euro gecommuniceerd. De aankoopbelofte werd eveneens op deze manier door het immokantoor opgemaakt. We verkregen een mail dat het snel in orde zijn en dat we de aankoopbelofte snel getekend door de verkoper zouden terugkrijgen.
Nadien kregen we een mail waarin staat dat de eigenaar de prijs wil verhogen met 10 000 euro maar dat zij als immokantoor de eigenaar gaan dwingen om te verkopen. Ik betwijfel in welke mate een immokantoor een verkoper kan dwingen om tot verkoop over te gaan?
Tijdens het laatste telefonisch gesprek zou de eigenaar niet getekend hebben omdat er bepaalde voorwaarden werden aangepast. We hadden de aankoopbelofte laten nalezen door de notaris en gevraagd of we bepaalde zaken m.b.t. renovatie in de aankoopbelofte zouden vermelden.
Het huis was al grotendeels gerenoveerd maar nog enkele zaken moesten gedaan worden (vloer, keuken, koer, kelder).
Tijdens het laatste gesprek gaf de makelaar aan dat we zeker een procedure kunnen starten.
Ik heb gehoord dat er een ‘schadeclaim’ mogelijk is maar ik wil daar zekerheid over.
Kan dat zomaar? We willen de nodige info maar we willen in geen enkel geval nog gebonden zijn om dat huis te kopen. Onze aankoopbelofte is uiteraard al verlopen.
Ik vond onderstaande info op internet maar ik vroeg me af in hoeverre we hiermee verder kunnen?
“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(Burgerlijk Wetboek).
"89.Het aanbod is een door één der partijen voorgesteld ontwerp-contract. Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten...95.Contractbelofte is een contract,waarbij één der partijen zich vast jegens de andere bindt,om met haar een contract te sluiten,waarvan de hoofdclausules reeds vaststaan..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,674.53-54).