Stedenbouwkundig attest afgekeurd!

jogen
Topic Starter

Stedenbouwkundig attest afgekeurd!

#1 , 25 jun 2013 10:27

Hallo,

in januari heb ik een compromis getekend voor een stuk agrarisch grond. Volgens de landmeter mocht hierop gebouwd worden volgens de afwerkingsregel.
Voor de afwerkingsregel is vereist dat het stuk grond kleiner is dan 6,5 are en dat er een vergunde wachtgevel is. Het compromis werd getekend onder de opschortende voorwaarde van het stedenbouwkundige attest. In eerst instantie was alles in orde, het stuk voldoet dan ook aan alle voorwaarden.
Een instantie voor het behouw van agrarische gronden had eerst wel negatief advies gegeven (omdat er een weide van 45 are aan het stuk grenst), maar de gemeente ging dit advies niet volgen (het was dan ook niet bindend). In laatste instantie besliste diezelfde dienst dan de wachtgevel dan toch geen wachtgevel is, maar een blinde gevel. Stedenbouw heeft dit overgenomen, waardoor de gemeente nu verplicht is om het attest af te keuren, dit gebeurt op het schepencollege van 5 juli. Volgens de landmeter (en de bewoner van de woning zelf ook) gaat het hier wel degelijk om een wachtgevel.

Uiteraard ben ik erg ontgoocheld. 5 maanden lang waren de berichten positief, en dan plots wordt het om een onbegrijpelijke reden toch afgekeurd. Kan ik zelf nog iets doen??
Twee huizen verder wordt wel een woning gebouwd volgens de afwerkingsregel... Voor de ene mag het en voor de andere niet. Dat is toch niet eerlijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 jun 2013 11:06

U zal tegen de beslissing in beroep dienen te gaan.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2013 11:45

Hoe is die "Wachtgevel" afgewerkt? In gevelsteen of gewone baksteen? Is er aan de hoeken een kleine uitsparing van ongeveer 10 op 10 cm zichtbaar? Staat deze gevel pal op de scheidingslijn, of juist ernaast?
Als hij op de scheiding staat is het voorzien om er later eventueel een gemeenschappelijke muur van te maken, en is het dus een wachtgevel. Staat hij niet op de scheiding, maar er juist naast, is het een blinde zijgevel.
Zowel in een blinde zijgevel, als in een wachtgevel staan geen ramen. Dus daarop kunnen ze zich niet baseren.

Reclame

jogen
Topic Starter

#4 , 25 jun 2013 13:35

Jammer genoeg kan tegen een stedenbouwkundig attest niet in beroep gegaan worden...

jogen
Topic Starter

#5 , 25 jun 2013 13:37

De wachtgevel is afgewerkt in bakstenen, en niet afgewerkt zoals de rest van de woning. Er zijn inderdaag geen ramen in. De gevel staat pal op de scheidingslijn. Of er uitsparingen zijn weet ik niet, dat zou ik ter plaatse moeten nagaan.
Maar dan nog blijft het probleem : hoe kan ik mij hiertegen verweren?

Vandebos

#6 , 25 jun 2013 15:24

Jammer genoeg kan tegen een stedenbouwkundig attest niet in beroep gegaan worden...
Excuses. Had dit over het hoofd gezien.

Terug naar “Kopen”