Huis kopen die nog verhuurd wordt

blauw dolfke
Topic Starter

Huis kopen die nog verhuurd wordt

#1 , 19 jun 2013 13:45

Beste,

wij zijn een jong koppel die van plan is om ons 1ste huis te kopen. De woning die we willen kopen wordt momenteel verhuurd. De eigenares die ons de rondleiding gaf vertelde dat ze met hem wel kan regelen dat hij vroeger dan 3 maanden vertrekt. Nu hebben wij een bod gedaan op de woning via mail en deze werd aanvaard. Hiervan staat echter nog niks op papier (nog niks getekend). Toen de notaris ons opbelde om te bevestigen dat het bod aanvaard is, zei ze dat we nog meer uitleg zouden krijgen ivm de huurder als we kwamen tekenen. Blijkbaar, na wat opzoekingswerk op internet, nemen wij de huurder gewoon over en heeft hij 6 maanden de tijd om iets anders te zoeken. Dit zien wij echter niet zitten omdat wij na onze opzeg van ons huurcontract (van 3 maanden) in ons huis willen kunnen - dit om een dubbele kost te vermijden. Als dus blijkt dat we dit niet wettelijk kunnen regelen dat de huurder er na 3 maanden uit is, kunnen wij dan nog onder de verkoop uit?

Dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jun 2013 13:57

Helaas niet. De wet zegt dat de nieuwe eigenaar de verplichtingen tov de huurder overneemt van de vorige eigenaar.
Tenzij huurder vrijwillig vroeger wil vertrekken kan daar niets aan worden gedaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

MarkiZN

#3 , 19 jun 2013 14:32

als het verhuurcontract niet geregistreerd is, is er een opzegtermijn van 3 maand

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2013 15:48

Daarbij kan je de huurder pas opzeggen voor eigen bewoning, NADAT je eigenaar bent geworden (denk ik toch)
Dat zou dus betekenen dat je nog 6 maanden moet wachten met verhuizen, na ondertekening van de koopakte bij de notaris. (indien huurcontract niet geregistreerd)
Mogeljks weet VANDEBOS hier wel een oplossing voor. :)

blauw dolfke
Topic Starter

#5 , 20 jun 2013 10:04

Huurcontract is geregistreerd. Pff das wel balen... Hopelijk wil de huurder vrijwillig vroeger vertrekken. De notaris ging met hem proberen bemiddelen maarja, hem dwingen kan ze natuurlijk niet.
Gelukkig kunnen we wel terug thuis gaan wonen nadat wij onze 3 maand opzeg gedaan hebben in ons huurhuis, maar ondertussen betaal je natuurlijk wel een lening voor een huis waar je nog niet in kan :s En dat we 2x moeten verhuizen..
Bedankt voor de info!

Turaki

#6 , 20 jun 2013 10:07

Nu hebben wij een bod gedaan op de woning via mail en deze werd aanvaard. Hiervan staat echter nog niks op papier (nog niks getekend).
Bod is gedaan, en aanvaard. Koop is dus gesloten. Dat er niets op papier staat maakt niets uit.

blauw dolfke
Topic Starter

#7 , 21 jun 2013 13:32

Heb juist ook nog een vraagje ivm de compromis. Zyn hier allemaal volledig nieuw in dus sry als dit een domme vraag zou zyn..
Woensdag worden we by de notaris verwacht om het compromis te tekenen. Nu vraag ik my af of je hier als koper inspraak in hebt? Wordt het bvb gedaan dat kopers eerst al eens langs gaan om het al eens grondig in te lezen? Zo willen we graag zeker de goedkeuring van ons lening als voorwaarde opnemen. Alles is al via mail en telefoon verlopen,wat ik heel vervelend vind,omdat het druk is op kantoor. Vandaag kreeg ik een mail waarin men zei dat het compromis klaar was voor woensdag.

Mvg

Turaki

#8 , 21 jun 2013 13:54

U mag de compromis altijd nalezen voor u tekent. Vraag aan uw notaris om u een kopie te bezorgen (bij ons gebeurde dit via mail), zodat u deze kan nalezen en uw opmerkingen kan formuleren.

Heeft u de voorwaarde van uw lening opgenomen in uw bod? Zo niet kan de verkoper weigeren deze te laten opnemen, want deze maakt dan geen deel uit van de oorspronkelijke overeenkomst (bod en aanvaarding).

blauw dolfke
Topic Starter

#9 , 22 aug 2013 11:24

Alles is in orde gekomen :) Juist nog snel even een vraagje ivm onze adreswijziging.
Eind september verlaten wij onze huurwoning en gaan we terug even thuis wonen tijdens de verbouwingen aan onze woning. De huurder zal onze woning verlaten eind oktober dit jaar.
Is het mogelijk dat wij onze post voor die ene maand al naar ons nieuw adres laten doorsturen, of moet dit gebeuren naar het adres waar we gedomicilieerd staan (het adres van mijn ouders in dat geval)?

Dank

Vriendelijke groeten

Vandebos

#10 , 22 aug 2013 11:41

U kan het laten doorsturen naar uw nieuw adres. De post heeft daar, tegen een kleine meerkost, een formule voor.

blauw dolfke
Topic Starter

#11 , 22 aug 2013 12:02

Ja dat weet ik, maar kan het kwaad dat er op dat moment nog een huurder in woont? Wijzelf zullen daar in oktober nog niet gedomicilieerd staan. Dat kan veronderstel ik maar pas vanaf november, wanneer de huurder er uit is.
Dus mijn vraag is of ik post mag laten doorsturen naar een adres waar ik nog niet woon. Anders moeten we voor die ene maand 2x onze post laten doorsturen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 aug 2013 12:32

U kan uw post naar eender welk adres laten doorsturen ..of een postbus nemen.

Turaki

#13 , 22 aug 2013 12:39

Als uw huurder hier geen bezwaar tegen heeft, kan u uw post al naar uw nieuwe woning laten doorsturen. Let wel op, de bewoner (uw huurder dus) is niet verplicht om deze bij te houden, of om deze gesloten te laten. Dit houdt dus een (weliswaar klein) risico in.

blauw dolfke
Topic Starter

#14 , 22 aug 2013 12:41

Ok, hartelijk dank!

Fore

#15 , 22 aug 2013 15:44

maar ondertussen betaal je natuurlijk wel een lening voor een huis waar je nog niet in kan
Zolang de huurder er woont, krijgt u natuurlijk wel de huishuur
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Kopen”