Verkoper in gebreke gesteld

Kenpachigo
Topic Starter

Verkoper in gebreke gesteld

#1 , 10 jun 2013 21:56

Gegroet iedereen,

9 maanden geleden heb ik samen met mijn vriendin een huis gekocht. Echter, tot op heden is de akte nog altijd niet verleden doordat de verkoper problemen met zijn bank heeft. Wij zijn dit echter moe en hebben hem dan ook in gebreke gesteld omdat hij de vooropgestelde termijn van 3 maanden ruimschoots heeft overschreden. Hij heeft nu dus 15 dagen de tijd om het in orde te brengen.

Weet iemand of:

- de verkoop binnen het jaar na de onderhandse akte moet ontbonden worden ? Ik lees op het internet dat indien het langer als 1 jaar duurt, dat er dan sowiezo registratierechten betaald moeten worden en/of boete. Als ik dit dan vraag aan mijn notariskantoor (niet dezelfde notaris als de verkoper) dan wordt er mij gezegd dat dit niet klopt. Weet iemand dit uit (recente) ervaring ? Of staat ergens een duidelijk uitleg op het internet ? Is het mogelijk dat de registratierechten voorgeschoten zijn door de notaris van de verkoper en kunnen deze dan terug gevorderd worden door de ontbinding van de verkoop (door de verkoper) ?

- Indien de verkoop in overleg wordt ontbonden en wij (hopelijk) een (gedeeltelijke) schadevergoeding krijgen: moet dit aangegeven worden als inkomsten op mijn belastings aangifte ? Of is dit belastingsvrij ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jun 2013 10:53

Bij mijn weten moeten de registratiekosten binnen de 4 maanden na ondertekening van het compromis betaald worden. Indien niet, kan dit de koper een boete opleveren.
Het is niet de verkoper die dit zo maar even kan regelen, maar zijn bank. Mogelijks heeft hij meer schulden da de verkoop zal opbrengen, en ligt daarom de bank dwars De verkoper kan dit alleen maar verhelpen door zijn schulden te betalen, maar of hem dit binnen de 15 dagen zal lukken blijft een groot vraagteken.

Reclame

Terug naar “Kopen”