groot beschrijf betaald....blijkt recht op klein beschrijf

yvinho
Topic Starter

groot beschrijf betaald....blijkt recht op klein beschrijf

#1 , 03 jun 2013 20:17

Eind vorig jaar hebben wij de akte verleden van aankoop woning. Op de site van immo-kantoor
werd pand vermeld met KI: 1155€ (niet vermeld :geïndexeerd of niet-geïndexeerd). Woning dateert van 1968, bungalow en op 650m².

Notaris heeft ons groot beschrijf laten betalen met bij de akte het aanslagbiljet van 2012 met als KI die 1155€ (dus het geindexeerd KI van 1155€). Bij nazien van papieren moet ik vaststellen dat er totaal niet met het niet-geindexeerd KI rekening werd gehouden ter bepaling van groot of klein beschrijf. Bij navraag aan kadaster blijkt het niet-geindexeerde KI lager dan 745 en zou ik dus recht hebben op klein beschrijf. Zo werden wij dus even voor meer dan 10.000€ in de 'zak' gezet.

Dit lijkt me een zware beroepsfout van notaris of immokantoor die zijn opzoekwerk niet correct hebben uitgevoerd of ik in aanmerking kwam voor klein beschrijf...... weet iemand hier raad mee hoe dit aan te vechten of wie nu eigenlijk in fout is...

Alle hulp en meningen welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 jun 2013 22:42

Leg de bewijzen voor aan de notaris : die moet de fout rechtzetten. Het kantoor van Registratie kan u ook op weg helpen. Er kan best een terugstorting volgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii

#3 , 04 jun 2013 21:47

... Je hebt toch géén andere onroerende goederen in bezit. Lijkt me "straf" dat een notaris een dergelijke fout zou maken. Vraag al eerst uitleg aan uw notaris.

Reclame

Terug naar “Kopen”