verkeerde verkoopsovereenkomst

angell
Topic Starter

verkeerde verkoopsovereenkomst

#1 , 03 jun 2013 19:56

hallo allemaal
Ik heb een probleem, ik en mijn vriend zijn van plan om een huis te kopen, nu hebben wij de koopovereenkomst vanochtend ondertekend, maar eenmaal thuis aangekomen merk ik dat het niet dezelfde overeenkomst is die onze notaris heeft opgesteld maar er verschillende woorden in zijn veranderd of gewoonweg zijn weg gelaten, nu hebben we de makelaar blindelings vertrouwd en de contract ondertekend omdat we aannamen dat het de contract is die de notarissen onderling hebben afgesproken.
Nu blijkt dat in de contract die we ondertekend hebben, staat dat wij de voorschot kwijt zijn als we de woning niet aankopen zelfs als we via aangetekende brief opzeggen voordat de akte verlijd.
terwijl in de overeenkomst die we samen als definitieve overeenkomst hadden genomen er stond dat de voorschot die wij aan de notaris van de kopers betalen als waarborg werd gezien.
Zijn we het geld nu echt kwijt als we de lening niet bekomen, of mag dit niet omdat dit niet de overeenkomst is die wij samen als definitieve overeenkomst aangezien hebben. help AUB :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 jun 2013 20:04

Wat staat er juist in uw bod hierover? Als er een opschortende voorwaarde voorzien is voor het niet bekomen van een lening, en dit bod is zo aanvaard door de verkopers, kan u dit nog proberen hiermee af te dwingen. Stond er niets van in uw bod, moeten de verkopers hier niet mee akkoord gaan, en kan u hier weinig aan doen.

Voorschot is trouwens standaard kwijt bij het afzeggen van een koop, tenzij onder opschortende voorwaarde (zoals het verkrijgen van een lening). Opzeggen via AS is meestal niet voorzien.
Dat men het voorschot meestal kwijt is als men de koop verbreekt, is ook niet meer dan logisch. Zo dwingt men de koper om toch 2 keer na te denken voor hij een beslissing neemt, en heeft de verkoper ook een schadevergoeding voor de periode dat hij de woning niet heeft kunnen verkopen. Daarom dat men zich ook maar kan indekken tegen verlies van het voorschot door opschortende voorwaarden als de koop niet kan doorgaan door een derde (bv bank die lening weigert).

angell
Topic Starter

#3 , 03 jun 2013 20:20

wij hebben opschortende voorwaarde van 4 weken erin staan dit is de originele verkoopovereenkomst.

PRIJS
Daarenboven is deze verkoop toegestaan en aanvaard voor en mits de prijs van de principale koopsom van honderd tachtigduizend euro (180.000,00 euro) welke de aankopende partij zich verplicht heeft te betalen:

A) een waarborg ten belope van achttienduizend v euro (18000 euro) op het ogenblik van de ondertekening van de tegenwoordige verkoopsovereenkomst waarvan deze als kwijtschrift geldt
B) het saldo hetzij honderd tweeënzestigduizend euro met het tekenen van de authentieke akte

en zij hebben er dit van gemaakt
PRIJS
Daarenboven is deze verkoop toegestaan en aanvaard voor en mits de prijs van de principale koopsom van honderd tachtigduizend euro (180.000,00 euro) welke de aankopende partij zich verplicht heeft te betalen:

A) achttienduizend euro (18000 euro) op het ogenblik van de ondertekening van de tegenwoordige verkoopsovereenkomst waarvan deze als kwijtschrift geldt

Houdt dit nu in dat wij het geld kwijt zijn dan of heb ik het verkeerd begrepen?

Reclame

Turaki

#4 , 03 jun 2013 20:26

Het woordje "waarborg" houdt hier geen enkele waarde in, dit is een voorschot, of het nu zo heet of anders. Als u de koop verbreekt bent u deze kwijt, zowel met de oorspronkelijke tekst als de nieuwe.

angell
Topic Starter

#5 , 03 jun 2013 20:34

zelfs met opschortende voorwaarde van 4 weken om te zien of ik een lening krijg?

Turaki

#6 , 03 jun 2013 21:19

Wat is de juiste tekst van uw opschortende voorwaarde? Stond deze in uw bod? Stond deze in de oorspronkelijke compromis? Staat deze in de getekende compromis?

angell
Topic Starter

#7 , 03 jun 2013 21:30

Dit is de tekst die in de compromis staat en die ook ondertekend is worden.
Deze overeenkomst geschiedt onder de opschortende voorwaarde van het bekomen van een hypothecair krediet door de koper. Indien deze geen krediet kan bekomen dient deze binnen een termijn van 4 weken na ondertekening van huidige overeenkomst hiervan bij aangetekend schrijven de verkoper op de hoogte brengen. Bij ontstentenis hiervan wordt deze verkoopsovereenkomst als definitief aanzien.

Turaki

#8 , 03 jun 2013 21:38

Dan is er al minder een probleem. Als de verkopers dit ook getekend hebben, kunnen ze hoogstens om bewijs vragen dat u geen lening kon krijgen. Steek in dat geval dan ook meteen 3 afwijzingen (kopieën, originele houdt u bij) van banken bij uw AS.

Enige risico dat u loopt is dat de verkoper nog een lening voor u vindt (aan zeer slechte voorwaarden weliswaar), en zo aantoont dat u wel een lening kon krijgen. Kans dat dit gebeurt is wel klein, maar als ze echt alles uit de kan willen halen...
Mocht deze koop afspringen, vul in de toekomst uw opschortende voorwaarde aan met "bij een bank naar keuze van de koper".

angell
Topic Starter

#9 , 03 jun 2013 21:53

dus mocht ik geen lening krijgen dan krijg ik de voorschot terug?

Turaki

#10 , 03 jun 2013 23:32

Tenzij de verkoper het vuil wil spelen en u aan een lening wil helpen (vaak via de makelaar), ja.

Terug naar “Kopen”