epc niet correct

desertrose
Topic Starter

epc niet correct

#1 , 28 mei 2013 13:18

volgende week moet ik voor het vredegerecht verschijnen voor een niet betaald epc verslag.
Nu zit het zo, ik bied mijn woning aan bij een immo om ter verkopen, heb nog geen epc. De immo vraagt of zij het moeten regelen en ik stem hier mee in.
Nu komt de persoon de epc opmaken, zonder voorafgande verwittiging samen met de makelaar, wij hadden een sleutel gegeven voor het binnenlaten van potentiële klanten.
Een tijdje later krijg ik een factuur (wist toen nog niet dat de epc al gebeurd was) en ik contacteer die persoon, aangezien zij niet heeft gevraagd achter de papieren van dakwerken, zonnepanelen, raamconstructies, die ze wel degelijk nodig heeft voor het opmaken ervan.
Ik krijg ook het epc attest niet, omdat ik dus niet betaald heb. Op de factuur staat wel, geen rekening gehouden met isolatie en dakisolatie.

Nu is mijn vraag, wat staat mij hier te wachten, enerzijds heb ik geen overeenkomst met de persoon die de epc heeft opgemaakt, anderzijds heb ik de factuur ook niet geprotesterd, omdat ik ervan overtuigd was dat het nog in der minnen geregeld kon worden.
Moet de makelaar mij niet op de hoogte brengen als hij mijn sleutel gebruikt voor andere zaken dan bezichtiging?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 28 mei 2013 13:34

Ik zou aanvoeren dat je geen overeenkomst hebt met de betrokkene , doch aan de immo hebt opgedragen hiervoor een bekwaam persoon te contacteren.

Iemend die energieprestatiecertificaten aflevert waarin hij geen rekening houdt met isolatie en dakisolatie ?
Die kan men bezwaarlijk "energiedeskundige" noemen , ...

Dergelijk onvolledig certificaat kan mijns inziens geen aaanleiding geven tot facturatie van prestaties van deze firma.

Waarom heb je de factuur niet betwist ?

k.b.

desertrose
Topic Starter

#3 , 28 mei 2013 13:41

een correct punt dat je aanhaalt, ik had dus beter de factuur betwist, maar het ging allemaal nogal snel, dacht dat we zonder het gerecht wel tot een deftige deal zouden komen. en eenmaal de dagvaarding was gekomen was het natuurlijk te laat.

In ieder geval, bedankt voor de info

Reclame

bosprocureur

#4 , 28 mei 2013 13:59

Ik zou aanvoeren dat je geen overeenkomst hebt met de betrokkene , doch aan de immo hebt opgedragen hiervoor een bekwaam persoon te contacteren.

Iemend die energieprestatiecertificaten aflevert waarin hij geen rekening houdt met isolatie en dakisolatie ?

Dergelijk onvolledig certificaat kan mijns inziens geen aaanleiding geven tot facturatie van prestaties van deze firma.

k.b.
Een beetje kort door de bocht, vindt u niet ?

De energiedeskundige in kwestie heeft in zijn berekeningen, terecht, enkel rekening kunnen houden met hetgeen hij ofwel visueel kon waarnemen, ofwel met geloofwaardige factuur controleren.

desertrose
Topic Starter

#5 , 28 mei 2013 14:04

k.b.

De energiedeskundige in kwestie heeft in zijn berekeningen, terecht, enkel rekening kunnen houden met hetgeen hij ofwel visueel kon waarnemen, ofwel met geloofwaardige factuur controleren.

Maar ik heb hier wel degelijk facturen en certificaten liggen, maar zij heeft geen moeite gedaan om er zelfs maar achter te vragen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mei 2013 16:03

[
Maar ik heb hier wel degelijk facturen en certificaten liggen, maar zij heeft geen moeite gedaan om er zelfs maar achter te vragen.
De energiedeskundige moet hier niet achter vragen. Jij had ze onmiddellijk moeten voorleggen. Wat voor e soep zou dat geven als die deskundigen bij iedere klant zouden moeten navragen of er isolatie aanwezig is, en waar die dan ziet, en welke isolatie het dan wel is, met welke dikte enz..
De deskundige moet alleen rekening houden met hetgeen hij ziet, of wat er op de plannen en in facturen staat. Die jij hem voor aanvang van zijn opdracht moest overhandigen. (of aan de IMMO)

Lanox

#7 , 28 mei 2013 16:09

@Mava: Gaat nogal moeilijk als TS geen overeenkomst heeft met de deskundige en zelfs niet eens weet dat de deskundige een opdracht heeft. M.i. is het immokantoor hier in de fout gegaan. Er mag verwacht worden dat zij weten wat er vereist is om een correct EPC op te stellen en zij hadden de TS deze documenten moeten vragen.

k.b.

#8 , 28 mei 2013 17:02

Daarbij ... als hij de isolatie kan zien ... maar de dikte niet weet (omdat hij ze bevoorbeeld niet kan meten) geeft hem dit nog geen vrijgeleide om te veronderstellen dat er geen is.
Of gewoon te vermelden dat hij er geen rekening mee heeft gehouden.

Het immokantoor heeft deze man geroepen , aangesteld , ... deze deskundige zou dus beter bij zijn opdrachtgever gaan dagvaarden ...
Maar ja ... om hun "zakenrelatie" niet in het gedrang te brengen is dit waarschijnlijk niet gedaan ...

En als TS deze dienst gevraagd heeft aan de immo ... wil dit nog niet zeggen dat hij instemt met aanrekening van kosten voor half werk door een "onderaannemer van deze immo" ...

Maar wat zitten we hier te zeveren en ons op te boeien ...
- TS zegt tegen de vrederechter dat hij die man geen opdracht heeft gegeven .
- TS zegt dat hij ook geen EPB attest heeft gekregen
- TS maakt vermelding van het feit dat hij op de factuur vermelding vindt van het niet inrekenen van isolatie ...
- TS bevestigd dat hij niet aangetekend heeft gereageerd ; omdat hij met deze man geen "afspraak , noch overeenkomst" heeft gemaakt ...

De rechter zal ineens aan die deskundeige of zijn raadsman vragen wat hij daarop te zeggen heeft ...

De rechter zal beslissen ...

Trouwens mijns inziens schendt dit IMMO kantoor hier de privacy door het privé-adres door te geven van de eigenaar ... het was simpel ...
correct certificaat afleveren aan de immo en rekening bijvoegen ...

Ik zou TS geruststellen ... en zeggen ... ga naar de vrederechter , doe uw verhaal ...

k.b.

k.b.

#9 , 28 mei 2013 17:07

k.b.

Wie heeft er gezegd dat de isolatie niet waarneembaar was ? Uit het feit dat hij ze uitdrukkelijk vermeld in de opmerking van zijn factuur vermoed ik dat hij ze wel heeft gezien maar de dikte bvb niet wist ...
En dan zou hij toch minimaal een vraag kunnen stellen ...

k.b.

limelight

#10 , 28 mei 2013 17:43

Daarbij ... als hij de isolatie kan zien ... maar de dikte niet weet (omdat hij ze bevoorbeeld niet kan meten) geeft hem dit nog geen vrijgeleide om te veronderstellen dat er geen is.
Of gewoon te vermelden dat hij er geen rekening mee heeft gehouden.
Toch wel... als er geen facturen of plannen voor handen zijn MOGEN ze die niet invullen. Ook niet als de isolatie bijvoorbeeld maar half zichtbaar is of zo. Er MOGEN geen veronderstellingen gemaakt worden.
Eigenlijk deed de opsteller hier zijn/haar werk goed. Er is een opdracht gegeven door het immo kantoor. En tijdens het uitvoeren daarvan waren geen plannen aanwezig, dus mogen die waarden niet opgenomen worden in het rapport.
Moet die persoon dan nog eens terug komen? Die rapporten worden gemaakt voor een luttele 150 euro. Verplaatsingskosten inclusief. Als ze overal 2 keer zouden moeten langsgaan is dat toch ook niet rendabel.

Anyway, fout ligt bij IMMO kantoor. Energie deskundige dagvaard verkeerde persoon, mijn inziens factureert hij/zij ook aan de verkeerde persoon.

Rene

#11 , 28 mei 2013 17:58

Heb iets dergelijks voor.
Toen we onlangs een tuis gingen huren via een makelaar bleek dat hijzelf een EPC attest uitgeschreven had. Is doorvoor blijkbaar deskundige en mag dat doen.
Als ik nu mijn mooi geïsoleerde zolder bekijk bemerk ik dat de schouw half afgebroken is. Dus we zien zo de lucht buiten. Dit is natuurlijk een trekgat.
Hoe kan er nu een EPC attest gemaakt zijn ZONDER dat hij dat zag? Er is ook niets vermeld hierover. En veel staat er dus ook niet op.
Toen ik de makelaar hierop attend maakte ging hij dat in orde laten brengen. (Door de eigenaar) Trekgat moest natuurlijk dicht anders had de isolatie geen zin.

Vanaf XX dit jaar is er nieuwe software die meer gedetailleerd is en waarbij alles beter moet beschreven staan.
Maar ik zit dus nog altijd met een Niet geloofwaardig EPC attest (Als huurder) Eigenaar was ter goede trouw en wist van niets. Dacht dat alles OK was. Hij gaat wel de schouw laten herstellen (dichtmaken)

Veranderd dat nu iets voor Mij? Behalve dat het nu echt goed geisoleerd zal zijn en dus verbruik zal minderen.
En makelaar? Die heeft wel verdiend aan zijn eigen uitgeschreven EPC attest, verhuur huis, ... maar eigenaar zit met de problemen.

EPC wat voor nu heeft het nu als die niet goed opgesteld worden.

artemis

#12 , 28 mei 2013 18:07

Mijns inziens is dit volledig te wijten aan slechte communicatie, vooral dan tussen de TS en de immo. Persoonlijk zou ik als eigenaar en indien ik serieus geïnvesteerd heb in isolatie zo een EPC nooit uit handen gegeven hebben. Voor een immo is dit slechts een verplicht vodje papier, voor de eigenaar echter kan het een bekroning van zijn investeringen zijn.

BTW Hoe moet een zelfstandig aannemer die zijn eigen woning en/of huurwoning goed isoleert dat aantonen aan een EPC-deskundige?

Franciscus

#13 , 28 mei 2013 19:15

Wij hebben ons ons huis kwasi volledig verbouwd.
Duitse ramen in '78 met een k waarde die in België nog niet gebruikt werd.
Volledig onderdak geïsoleerd met iets van een 24 cm glaswol.
Op het dak zelfs nog styrodurplaten.
Alle muren langs binnen een houten kader met 8 cm glaswol.
De niet onderkelderde delen 6 cm styrodur en dan chape.

Onze vriend die ook energiedeskundige is zegt eveneens dat hij daar geen rekening mee kan houden - ook al heb ik de facturen ...want niet geplaatst door een bedrijf.
Als ik dan zei wel pakt met een warmtecamera de verschillende kanten van het huis kreeg ik als antwoord .... dat is niet voorzien.

Als je weet dat men enkele jaren gelden in de winter infraroodfoto's heeft genomen ( hangen of hingen in het Ecohuis) daar kan je zien dat het dak vol sneeuw lag en van de rest van de straat waren de pannen of de platte daken gewoon te zien.
Maar die foto telde ook niet volgens hem :lol:

roharro
Juridisch actief: Ja

#14 , 28 mei 2013 19:45

epc in België is georganiseerde zwendel tot glorie van omhooggevallen politici en de lobby die ze steunen.
Men kan in België epc 's kopen via telefoon.
De "energiedeskundigen" die epc's opstellen zijn dikwijls mensen van "dertien stielen en twintig ongelukken".
Echt niet ernstig. Verschilmarges van een factor 3 zijn niet uitzonderlijk, persoonlijk meermaals ondervonden.
De vogelpikmethode is minstens evenwaardig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#15 , 28 mei 2013 20:09

Voor een immo is dit slechts een verplicht vodje papier, voor de eigenaar echter kan het een bekroning van zijn investeringen zijn.

?
Heb ooit een EPC laten opmaken voor een appartement door een energiedeskundige, die tevens syndicus was in het gebouw. Betaalde 105 € hiervoor en de man heeft niet eens een bezoek gebracht aan het appartement. (weet dit van de toenmalige huurders) Het enige dat goed is aan dit attest, is dat het redelijk laag is, en dus gunstig, alhoewel ik mijn twijfels hierover heb.
Een ander vergelijkbaar appartement in hetzelfde gebouw, maar met 1 slaapkamer meer, heeft een bijna dubbele score. Het EPC werd hier opgesteld door een andere deskundige. Het lijkt wel een vogelpikspel.

Terug naar “Kopen”