Kopen onbewoonbaar verklaard huis

Handyman
Topic Starter

Kopen onbewoonbaar verklaard huis

#1 , 18 mei 2013 11:23

Beste leden,

Ik sta op het punt om een woning te kopen die eigendom is van mijn schoonfamillie. Momenteel heeft de huurder de procedure ingezet om deze woning onbewoonbaar te laten verklaren maar de burgemeester heeft dit nog niet bevestigd.
Nu heb ik de informatie gekregen dat, indien de woning wordt verkocht , de huurder de woning na verklaren van onbewoonbaarheid binnen een redelijke termijn (ca. 3 maanden) moet verlaten en ik (de nieuwe eigenaar) hem geen enkele vorm van schadevergoeding moet betalen, ook al zal ik deze woning niet zelf gaan bewonen.

Alvast bedankt om jullie ervaringen en adviesen te posten!

Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2013 12:26

Zal van de beslissing van de burgemeester afhangen. Het is mogelijk, als de preoblemen gemakkelijk oplosbaar zijn, dat verhuurder x maanden de tijd krijgt om de herstelli,ngen uit te voeren, en dat de huurder ondertussen zelfs kan blijven wonen.
Als de problemen van ernstiger aard zijn, kan het wel zijn dat huurder moet vertrekken, maar dan zal de verhuurder deze huurder moeten schadeloos stellen (bvb hotelkosten vergoeden)
Als de woning onbewoonbaar wordt verklaard ingevolge stabiliteitsproblemen, kan er zelfd een verplichting tot afbraak volgen.

Reclame

Terug naar “Kopen”