Recht van voorkoop door sociale huisvestigingsmaatschappij.

nelly
Topic Starter

Recht van voorkoop door sociale huisvestigingsmaatschappij.

#1 , 16 mei 2013 14:38

Op 9 maart 2013 heb ik een verkoopsovereenkomst getekend voor de aankoop van een woning. Onmiddellijk een lening aangevraagd en stappen ondernomen bij de notaris.
Voorschot gestort en wacht nu op de ondertekening van de akte.
Nu meer dan 2 maand verder laat Eigen haard is goud waard weten dat zij de woning kopen en recht van voorkoop hebben.
Ik heb ondertussen wel een keuken in de maak bij een firma, nieuwe vloeren gelegd, geverfd en veel kosten gedaan aan het huis. Mijn huurovereenkomst opgezegd.
Kan ik deze kosten verhalen op de sociale woningsmaatschappij? Heeft deze maatschappij geen tijdsvoorwaarde na te leven als ze het huis kopen?
Hopelijk kan iemand mij helpen om deze financiële kater tot een minimum te herleiden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2013 16:09

Jij bent dus het pand beginnen verbouwen VOOR de notariele akte werd ondertekend?
Niet zeer verstandig, gezien het toch algemeen geweten is dat dergelijke maatschappijen een voorkooprecht hebben. Dat zal zelf in de notariele akte staan, en dat had je zelf kunnen lezen als je wat geduld had gehad.

nelly
Topic Starter

#3 , 17 mei 2013 05:07

Bedankt veel hulp heb ik ook niet aan jou antwoord.

Reclame

Kingfisher

#4 , 17 mei 2013 08:15

Toch wel. Het is de reden waarom u de kosten niet kan verhalen op Eigen Haard.

MarkiZN

#5 , 17 mei 2013 09:45

het voorkooprecht moet binnen de 2 maand na de ondertekening van het compromis uitgeoefend worden. u schrijft dat er meer dan 2 maand overging , dus daar ligt misschien een oplossing
meer hierover
http://www.agiv.be/gis/diensten/?artid=1684#11" onclick="window.open(this.href);return false;
en in het decreet houdende de Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997 (§ 87)
In uw compromis had ook een opschortende voorwaarde moeten staan ivm recht op voorkoop (fout notaris?)
en misschien ook es checken of je woning wel degelijk wettelijk wordt aangeboden voor voorkoop

Turaki

#6 , 17 mei 2013 10:21

Wanneer bent u hiervan op de hoogte gebracht (meer of minder dan 2 maanden na compromis)?

Op welke datum hebben zij van hun voorkooprecht gebruikt gemaakt.

Als zij dit tijdig deden, kan u hier niets aan doen. Enige waar u naar kan kijken is of uw notaris dan tijdig dit heeft laten weten. Maar ga ervan uit dat de kosten gemaakt in de 1e 2 maanden na compromis sowieso verloren zijn.

Als zij dit niet tijdig deden, dan zal u dit waarschijnlijk via de rechtbank moeten aanvechten.

nelly
Topic Starter

#7 , 17 mei 2013 10:38

Compromis getekend op 9 maart 2013
en op 15 mei fax gekregen dat het voorkooprecht wordt toegepast. Waar staat er expliciet dat de voorrechtkoop moet gebeuren binnnen de 2 maand na ondertekening compromis?

bosprocureur

#8 , 17 mei 2013 10:55

Compromis getekend op 9 maart 2013
en op 15 mei fax gekregen dat het voorkooprecht wordt toegepast. Waar staat er expliciet dat de voorrechtkoop moet gebeuren binnnen de 2 maand na ondertekening compromis?

Is het niet zo dat het recht van voorkoop moet uitgeoefend worden binnen een vaste termijn die begint te lopen op het ogenblik dat zij (de belanghebbenden) kennis krijgen van de geplande verkoop?

MarkiZN

#9 , 17 mei 2013 11:03

staat in het decreet houdende de Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997 (§ 87)
zie mijn vorige post . klikken op de link, in punt 11 staat link naar de tekst of zie belgisch staatsblad
maar het is blijkbaar 2 maanden na kennisgeving aan de begunstigde
Laatst gewijzigd door MarkiZN op 17 mei 2013 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#10 , 17 mei 2013 11:07

Voorkooprecht dient uitgeoefend te worden binnen de 2 maanden na kennisgeving. In dit geval zal het dus afhangen van de datum waarop de maatschappij kennis heeft genomen van de mogelijkheid om hun rechten uit te oefenen, en welke termijn er was tussen uitoefenen recht en de verwittiging van TS. Daar het in totaal over 6 dagen gaat, lijkt het mij best mogelijk dat de maatschappij op tijd haar recht heeft uitgeoefend.

MarkiZN

#11 , 17 mei 2013 13:48

Blijkbaar zijn er ook wijzigingen aan dat decreet. Zoals ik het interpreteer , zou er geen voorkooprecht zijn als het je eerste en enige aankoop van een woning is

https://www.wonenvlaanderen.be/onderste ... n_voorkoop" onclick="window.open(this.href);return false;

"Moet het recht van voorkoop aan de begunstigden voorgelegd worden als de koper zijn eerste en enige woning koopt?

Neen, sinds de decreetswijziging van 29 februari 2008 is er geen voorkooprecht meer van toepassing wanneer een eerste en enige woning of bouwgrond wordt aangekocht. De notaris moet bij dergelijke verkopen geen voorkooprecht meer aanbieden. Bij de aankoop van één appartement uit een appartementsgebouw (waardoor mede-eigendom over gemeenschappelijke delen ontstaat), afzonderlijke garages en afzonderlijke loten van een goedgekeurde verkaveling moet het evenmin worden aangeboden.
Datum laatste aanpassing: 08-10-2010"

nelly
Topic Starter

#12 , 17 mei 2013 15:30

Het gaat effectief over eerste en enige woning in de letterlijke zin. Men mag nog nooit een huis in eigendom of verdeelheid gehad hebben.

Terug naar “Kopen”