verkoop huis via vrederechter

BigBang
Topic Starter

verkoop huis via vrederechter

#1 , 29 apr 2013 10:07

Beste forumleden,

ik zat met de volgende vraag omtrent het kopen van een huis via de vrederechter. Het betreft volgende situatie:
"Ik heb samen met mijn vriendin de mogelijkheid om het huis te kopen dat toebehoorde aan de grootvader van mijn vriendin. Helaas is hij een tweetal jaar geleden gestorven, waardoor het huis toebehoort aan de rechtmatige erfgenamen (dochters en zonen). Een van die kinderen is mijn schoonmoeder. Zij is tevens wettelijk voogd van 1 van de andere overblijvende kinderen, die geestelijk gehandicapt is. Doordat deze laatste verlengd minderjarig is, moet de verkoop van het huis via de vrederechter gaan. Alle betrokken partijen hebben nu 2 jaar gewacht met de verkoop van het huis omwille van praktische redenen. Nu zijn ze echter allen akkoord dat ik het huis samen met mijn vriendin koop (we hebben nog tot volgend jaar in mei uitstel gekregen doordat we nog maar beiden een jaar aan het werken zijn). Ook zijn alle partijen het met elkaar eens om het huis aan de minimumprijs te verkopen omdat het dan in de familie blijft." Nu vroeg ik me een aantal zaken af in deze omstandigheden:
- de vrederechter moet een beëdigd schatter aanstellen om het huis te schatten. Hoe gaat dit in zijn werk? Hoe lang duurt het vooraleer de schatting volledig is, met andere woorden, kan de familie nu al naar de vrederechter stappen om de schatter een prijs op het huis te laten plakken (zodat we nu al zeker zijn dat het huis binnen ons budget ligt en op tijd naar de bank kunnen stappen voor een lening etc.), maar de effectieve verkoop van het huis uit te stellen tot mei volgend jaar?
- indien alle partijen akkoord zijn met de minimum prijs voor het huis, zal dit dan ook door de vrederechter aanvaard worden? Of welke schatting geeft de schatter aan de vrederechter, is dit de gedwongen verkoopprijs, een gemiddelde prijs,...?
- in welke mate moet de vrederechter de prijs van de schatter volgen? Kan de vrederechter, aangezien alle partijen toch akkoord gaan met een minimale verkoopprijs (hoe lager de prijs, hoe beter voor ons natuurlijk), afzien van de schatting van de schatter wanneer die te hoog is voor ons, en zelf op zoek gaan met alle partijen naar een bevredigende prijs?

Alvast bedankt voor de antwoorden!!
Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BigBang
Topic Starter

#2 , 30 apr 2013 16:41

Niemand een reactie?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2013 20:16

Met een aantal mensen trachten we zo snel als mogelijk antwoorden te geven op de vragen van de geëerde bezoekers.
Gezien de meeste van ons nog een andere activiteit hebben en we dit volledig gratis doen :wink: kan het inderdaad wel eens enkele uren duren voor iemand uw bericht heeft gelezen.

daarom al een wedervraag?

Eén partij de geestelijke gehandicapte persoon.... hoe heeft die zijn toestemming gegeven?
En wat denkt u dat de rol van de vrederechter in dit verhaal zou kunnen zijn?

Reclame

Sirkii

#4 , 03 mei 2013 22:10

Omdat er een minderjarige mede-eigenaar is moet de vrederechter akkoord gaan met een onderhandse verkoop en zal hij normaliter een schattingsverslag vragen om de correcte waarde te kennen. Verkopen met minderjarige (mede-)eigenaars worden dikwijls openbaar verkocht dus je zal een "uitzondering" moeten verkrijgen.

Je schrijft dat iedereen akkoord gaat om je aan een (véél) lagere prijs het huis te laten : mag ik daaruit concluderen dat jij het enige kind bent van alle broers en zussen van je schoonmoeder zodat er géén "benadeelde" andere kinderen zijn ? 'k Kan me niet inbeelden dat die broers en zussen een deel van hun erfenis zouden laten vallen voor u ten "nadele" van hun latere erfenis aan hun kinderen (maar 't zou u natuurlijk gegund zijn ;-))

Als je onder de "marktprijs" kan kopen (wat mag) dan zal registratie wel aan je deur komen kloppen om bijkomende aanvullende registratierechten te betalen. Een eerste indicatie van de geschatte waarde van het huis kan de waarde zijn waarop de erfgenamen (ook de verlengd minderjarige broer is een erfgenaam) twee jaar geleden successie betaald hebben.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2013 22:50

En het is zo wie zo de vrederechter die over de belangen van de verlengde minderjarige zal waken.

BigBang
Topic Starter

#6 , 06 mei 2013 15:41

Omdat er een minderjarige mede-eigenaar is moet de vrederechter akkoord gaan met een onderhandse verkoop en zal hij normaliter een schattingsverslag vragen om de correcte waarde te kennen. Verkopen met minderjarige (mede-)eigenaars worden dikwijls openbaar verkocht dus je zal een "uitzondering" moeten verkrijgen.

Je schrijft dat iedereen akkoord gaat om je aan een (véél) lagere prijs het huis te laten : mag ik daaruit concluderen dat jij het enige kind bent van alle broers en zussen van je schoonmoeder zodat er géén "benadeelde" andere kinderen zijn ? 'k Kan me niet inbeelden dat die broers en zussen een deel van hun erfenis zouden laten vallen voor u ten "nadele" van hun latere erfenis aan hun kinderen (maar 't zou u natuurlijk gegund zijn ;-))

Als je onder de "marktprijs" kan kopen (wat mag) dan zal registratie wel aan je deur komen kloppen om bijkomende aanvullende registratierechten te betalen. Een eerste indicatie van de geschatte waarde van het huis kan de waarde zijn waarop de erfgenamen (ook de verlengd minderjarige broer is een erfgenaam) twee jaar geleden successie betaald hebben.
Alvast bedankt voor je nuttige reactie!

Wat bedoel je met 'je zal een uitzondering moeten verkrijgen'? Hoe gaat dit praktisch in zijn werk, en kan de vrederechter alsnog beslissen dat het huis openbaar moet verkocht worden?
Om een antwoord te geven op je tweede vraag/opmerking. Mijn vriendin is niet het enige kind, maar aangezien de broers, en ook neven die later zogezegd ook van de verkoop van het huis erven zijn helemaal niet geinteresseerd in de prijs en zijn zelf immers al een ruime tijd gesettles. Je zou inderdaad terecht kunnen opmerken dat dit zeer gunstig is voor mijn vriendin :-)!
Tot slot, er is inderdaad twee jaar geleden door de notaris een schatting gemaakt voor de successie, hoewel de notaris het huis bijna niet is binnen geweest en er 'zomaar' een prijs op geplakt heeft. Wat bedoel je ook juist met de marktprijs? Is het dan in bepaalde gevallen gunstiger om onder deze prijs het huis te kopen (indien de vrederechter uiteraard met alles toestemd zoals ook terecht opgemerkt door Fransicus) en extra registratiekosten te betalen?

Bedankt voor jullie antwoorden.

Terug naar “Kopen”