Datum verlijden akte

PcFreak
Topic Starter
Berichten: 8

Datum verlijden akte

#1 , 19 mei 2007 21:09

Ik heb een huis gekocht. De akte verlijdt normaal op 30/05/2007. de notaris heeft verkoper, koper (mij dus) en bank hiervoor uitgenodigd.
Nu wil de verkoper er niet uit voor 01/07/2007. Hij bracht mij hiervan vandaag op de hoogte. Omdat ik wil dat hij er bij verlijden van de akte uit is, gaat hij nu proberen het verlijden uit te stellen tot 09/07/2007, dat is 4 maanden na het opstellen van de compromis. In de compromis stond uiterlijk binnen de 4 maanden. Hij wil dit nu zo laten toepassen.
Kan dit zomaar?
Ter info wil ik wel nog vermelden dat de notaris door mij is aangesteld en de verkopers daarmee akkoord gingen.
Kan de notaris zomaar op vraag van de verkoper het verlijden uitstellen?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 21 mei 2007 16:31

Dat kan verkoper inderdaad. Uiterlijk 4 maanden is uiterlijk 4 maanden. Verkoper kan ook een belachelijk excuus verzinnen, zoals tandartsafspraak of whatever. Dat doet ie niet, hij is eerlijk naar jullie toe.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 mei 2007 13:02

?Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Door de compromis is de verkoop reeds tot stand gekomen.

?Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of...?(B.W.).

?In de compromis stond uiterlijk binnen de 4 maanden? kan dus niet herroepen worden dan met wederzijdse toestemming.Dit is evenwel geen reden om het verlijden van de authentieke akte uit te stellen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Wesley
Berichten: 294

#4 , 22 mei 2007 17:59

Zolang de akte getekend word binnen de periode van 4 maanden na compromis valt de verkoper niks te verwijten.

Het effectief vaststellen van de datum is een kwestie van afspraken, er bestaat hier geen vaste regel voor. Als de verkoper - om wat voor reden ook - wil wachten tot het laatste moment, is daar weinig aan te doen.

PcFreak
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 24 mei 2007 14:50

We zijn onderling overeengekomen dat de verkoper nog tot max 10 dagen na de verkoop gratis mag blijven wonen. Daarna kan hij er worden uitgezet. Ik heb dit ook zo laten noteren in de akte.

Al bij al een redelijke onvereenkomst.

Terug naar “Kopen”