Schadevergoeding eisen

Booke
Topic Starter

Schadevergoeding eisen

#1 , 23 apr 2013 09:46

Ik zet mijn huis te koop via de notaris. Er komt een schriftelijk bod binnen en ik breng een schriftelijke aanvaarding binnen bij de notaris.
Er staan GEEN opschortende voorwaarden bij het bod want de persoon was al bij de bank langsgeweest en alles was in orde volgens de notaris.
Tot 3 x toe maakt de notaris een afspraak om de compromis te tekenen. De koper komt telkens met allerlei smoesjes om zo een andere latere datum te verkrijgen.
Meer dan 2 maand na aanvaarding bod krijgt de koper plots toch geen lening meer.
Wettelijk gezien kan ik van de koper eisen dat hij de woning koopt of een schadevergoeding maar ik vraag me altijd af hoe een rechter hier mee om gaat want tegenwoordig kost een dagvaarding alleen al 1500€ . Heeft iemand hier al mee te maken gehad of weet iemand hier meer over?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
orrel

#2 , 03 jun 2013 23:46

Opschortende voorwaarden moet niet by het bod staan he. Maar als ik jou hoor is er blijkbaar nog geen compromis getekend ... en dan heb je geen voet om op te staan . Geen verbintenis door beide partijen . Normaal gezien weet de desbetreffende notaris dit ...

groeten

Lightning

#3 , 03 jun 2013 23:51

Opschortende voorwaarden moet niet by het bod staan he. Maar als ik jou hoor is er blijkbaar nog geen compromis getekend ... en dan heb je geen voet om op te staan . Geen verbintenis door beide partijen . Normaal gezien weet de desbetreffende notaris dit ...

groeten
Een bod is bindend.
Indien er geen opschortende voorwaarden bij het bod vermeld staan, moet de verkoper ze later niet meer aanvaarden.

Reclame

Turaki

#4 , 03 jun 2013 23:53

groeten
Volledig fout.

-Opschortende voorwaarde is deel van het contract, en moet dus al van bij het bod vermeld zijn, anders kan verkoper dit weigeren op te nemen in de compromis.
-Zodra er overeenkomst is over prijs en goed, is de koop gesloten. Compromis en akte zijn achteraf alleen nodig voor administratieve doeleinden, maar aanvaard bod is voldoende. Koop is dus wel gesloten, en TS kan kiezen tussen uitvoering vorderen of schadevergoeding eisen.

orrel

#5 , 04 jun 2013 00:47

Excuses mede dat het by my telefonisch verliep ... dan heeft het telefonisch toch geen waarde ?

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 jun 2013 09:29

Tuurlijk wel

Booke
Topic Starter

#7 , 21 jun 2013 12:43

Turaki heeft het bij het rechte eind. Enige grote nadeel is dat ik mijn schade moet bewijzen daar er niks van 10%schadevergoeding bij het bod was opgenomen. Het proces is ondertussen in gang gezet dus we hopen op een goede afloop ervan ....

Terug naar “Kopen”