tweede woonst van ouders verkopen

katm
Topic Starter

tweede woonst van ouders verkopen

#1 , 19 apr 2013 21:44

Drie jaar geleden is mijn vader overleden. De tweede woonst die mijn ouders hadden, wenst mijn moeder nu te verkopen. Zij heeft vruchtgebruik en de 3 kinderen zijn telkens voor 1/3 blote eigenaar.

Stel dat het huis verkocht wordt voor 240.000, hoeveel krijgt dan elk kind na de verkoop?

Is het mogelijk dat één van de kinderen het huis koopt? Wat moet die dan betalen aan de moeder en de 2 andere kinderen?

Als mijn moeder een immo kantoor inschakelt, moeten de kinderen dan ook het contract met de immo tekenen? Of kan zij daar alleen in beslissen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 apr 2013 20:21

Zoals u het uitlegt , was die woning eigendom van alleen vader. Anders kan het niet dat moeder alleen maar vruchtgebruik heeft. Die woning kan idd verkocht worden mits akkoord van iedere betrokkene. Ttz. moeder en de drie kinderen. Hoeveel ieder krijgt , hangt af van de leeftijd van moeder.

Dus : graag bevestiging van eigendomsverhouding! En de leeftijd van moeder! Dan volgt een antwoord.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#3 , 22 apr 2013 15:15

Ik denk dus dat moeder voor de helft volle eigendom en voor de helft vruchtgebruik heeft van die woning.
U heeft me laten weten dat uw moeder 62 jaar is. Volgens de recentste sterftetabellen heeft zij nog een levensverwachting van 27.5 jaar. Om het vruchtgebruik af te kopen , rekening houdend met die periode , is een bedrag nodig van 45 %. Dit is niet bindend , eerder richtinggevend. In de loop van die 27 jaar mag men verwachten dat de intresten bij de financiële instellingen hoger zullen komen dan nu het geval is, wat een invloed heeft.
Daarvan uitgaan , is het deel dat moeder waar moeder recht op heeft , bij verkoop aan 240.000 € , het volgende :
120.000 € voor haar helft in VE , plus 45 % van de andere helft of 54.000 € , totaal : 174.000 €.
De kinderen verdelen de rest : 66.000 € of ieder 22.000 €.
Indien een broer het huis wenst te kopen , zal hij 218.000 € dienen te betalen. De registratierechten als mede-eigenaar belopen voor hem 2.5 % op het totale bedrag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”