verschil compromis en aankoop/verkoop belofte

Caridina
Topic Starter

verschil compromis en aankoop/verkoop belofte

#1 , 17 apr 2013 17:55

Wat is het verschil tussen een compromis en een aankoop/verkoopbelofte bij verkoop van je huis/appartement ?
Ik weet dat er bij een compromis binnen de 4 maand een akte moet volgen en je bij een aankoop/verkoopbelofte je deze datum verder in de toekomst kan leggen (bv 8 maand na ondertekenen en betalen voorschot)

Maar zijn er nog andere addertjes onder het gras bij een aankoop/verkoopbelofte (meer bepaald voor de verkoper van het appartement) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 18 apr 2013 09:45

Voor het juridische is er geen verschil. In een compromis zal je meestal wel meer informatie verwerken.

Zolang het verkochte goed en de prijs duidelijk omschreven zijn, is deze bindend

Turaki

#3 , 18 apr 2013 09:53

Daarom is het ook zeer belangrijk om alle opschortende voorwaarden vanaf het begin op te nemen (meteen in het bod), want de zowel koper als verkoper moeten geen bijkomende voorwaarden aanvaarden in het compromis.

Reclame

Caridina
Topic Starter

#4 , 18 apr 2013 20:16

OK, bedankt voor de uitleg. Het lijkt mij gewoon beter een aankoop/verkoopbelofte op te maken ipv een compromis, omdat het gebouw pas beschikbaar zal zijn 7 maand nadat er een koper gevonden/getekend heeft.
Nog een klein extra vraagje : moet de koper dan al de beschrijfkosten betalen na 4 maand na ondertekening van de aankoop/verkoopbelofte ?

j.demoor

#5 , 19 apr 2013 09:11

“Art.1589.Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Patvantstad

#6 , 28 apr 2013 02:29

OK, bedankt voor de uitleg. Het lijkt mij gewoon beter een aankoop/verkoopbelofte op te maken ipv een compromis, omdat het gebouw pas beschikbaar zal zijn 7 maand nadat er een koper gevonden/getekend heeft.
Nog een klein extra vraagje : moet de koper dan al de beschrijfkosten betalen na 4 maand na ondertekening van de aankoop/verkoopbelofte ?
NEE, want dat is nu precies één van de essentiële verschillen tussen een compromis en een wederzijdse aankoop- en verkoopbelofte!!

Heb deze aankoopformule zelf al twee maal toegepast en ongeveer 7 jaar geleden hierover een topic geopend, dus ik weet waarover ik spreek.

Terug naar “Kopen”