Verkoopsovereenkomst en voorschot

valerien
Topic Starter

Verkoopsovereenkomst en voorschot

#1 , 11 apr 2013 08:53

Wat gebeurt er eigenlijk met een voorschot als:

- de verkoopsovereenkomst niet doorgaat omwille van geen lening van de bank te krijgen?
Deze opschortende voorwaarde staat in de compromis.

dank je.

Valerie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 11 apr 2013 08:56

Dan wordt deze teruggegeven aan de koper.

valerien
Topic Starter

#3 , 11 apr 2013 09:01

waar kan ik hier meer informatie over vinden?

Het is zo dat wij een bod hebben gedaan, zonder te weten of we een lening kunnen krijgen. We hebben nog nooit iets gekocht, en we maken hier ons ongerust over. Nu informeren we ons verder, en lezen we dus over dat voorschot. In het compromis staat ook niets in van een voorschot.

dankjewel alvast.

Reclame

valerien
Topic Starter

#4 , 11 apr 2013 09:03

Ik bedoelde met de opschortende voorwaarde, een lening van de bank.

valerien
Topic Starter

#5 , 11 apr 2013 09:11

nog meer informatie:
we hebben nog maar net een bod gedaan (dus een compromis getekend, toch?).
Wanneer dienen wij dan een voorschot te betalen? Na goedkeuring van een lening?

Turaki

#6 , 11 apr 2013 09:37

Om te beginnen moet de opschortende voorwaarde in uw bod staan. De verkoper kan anders weigeren deze later op te nemen in de compromis.
Een aanvaard bod is geen compromis. Deze wordt opgesteld door de notaris en is veel uitgebreider. Zodra uw bod aanvaard is, is de koop wel reeds gesloten.
Het voorschot dient betaald te worden na het tekenen van de compromis (best is om dit aan de notaris te betalen). Dit staat volledig los van het verkrijgen van een lening.

Het is trouwens altijd een goed idee om eerst bij een bank langs te gaan voor je een bod doet (of zelfs maar gaat kijken naar een huis), zo heb je al een idee hoever je kan gaan, en in welke prijsklasse je kan zoeken. Persoonlijk is mijn ervaring dat kleine banken vaak betere voorwaarden hebben, en dat grootbanken beter informeren over alles wat met het kopen van een huis te maken heeft. Dus enkele grootbanken om uitgebreid geïnformeerd te zijn, enkele kleinere banken om te weten wat je kan lenen, en dan pas echt op zoek gaan.

valerien
Topic Starter

#7 , 11 apr 2013 10:25

ja, dat hebben we niet gedaan... we hadden ons beter inderdaad eerst geïnformeerd.
dankjewel om uitgebreid te reageren.

Dus, stel dat het bod aanvaard wordt, en wij geen lening vinden, zijn wij sowieso een voorschot kwijt?

Turaki

#8 , 11 apr 2013 10:38

Ja, tenzij de verkoper ermee akkoord is om de opschortende voorwaarde te laten opnemen in de compromis.

valerien
Topic Starter

#9 , 11 apr 2013 10:54

Over de lening staat het erin, nog niet over het voorschot. Hoe formuleer ik dit het best?

Turaki

#10 , 11 apr 2013 11:09

Als de opschortende voorwaarde betreffende het verkrijgen van een lening erin staat, wordt de koop als niet bestaande beschouwd als u geen lening kan krijgen. Het voorschot is een deel van de overeenkomst, en deze krijgt u terug als de koop op deze manier wordt geannuleerd. Hiervoor moet u niets extra opnemen in de compromis.

Voorschot bent u enkel kwijt als u de koop verbreekt. Opschortende voorwaarden verbreken de koop niet, dus bent u uw voorschot dan ook niet kwijt.

valerien
Topic Starter

#11 , 11 apr 2013 11:36

ha, ok! Ik dacht het al, maar m'n man had me hier zwaar doen twijfelen.

Dankjewel!

valerie

Terug naar “Kopen”