Hallo,
Mijn vriend en ik willen samen een huis kopen. Ik verlaat de ouderlijke woonst, mijn vriend heeft een afbetaald appartement en 100.000EUR spaargeld. Ik heb geen spaargeld.
Mijn vriend wil graag het voorschot voorschieten + een deel van het kapitaal. Ongeveer 100.000 EUR wil hij er in stoppen, maar we willen het uiteindelijk wel elk de helft kopen. Ik zou dus meer lenen en hij minder zodat we uiteindelijk elk de helft zullen betalen.
Na verkoop appartement zal hij met de opbrengst van het appartement ook nog de renovatiekosten van het huis betalen (ramen en deuren, keuken, badkamer). Ik heb geen geld om aan de renovatie bij te leggen. De helft van de renovatiekosten zou ik dan met vakantiegeld, belastingen, ... terugbetalen.
Kan dit officieel vastgelegd worden bij de notaris? Dat hij minder leent en meer % al betaald heeft en ik dus meer betaal en meer leen.
Wat gebeurt er moesten we toch uiteen gaan? Kan hij dan bewijzen dat hij dat bedrag zoals renovatiekosten al in het huis heeft gestoken (en ik dus niet)? Hoe kunnen we dit het best regelen zodat het voor hem en mij veilig is? Als er met mij iets gebeurt, kan hij dan bewijzen dat dit zijn geld is en dat mijn ouders dit niet kunnen opeisen?