Aankoopbelofte

Anoniempje_123456
Topic Starter

Aankoopbelofte

#1 , 20 mar 2013 13:29

Hallo

Wij hebben een aankoopbelofte getekend met een opschortende voorwaarde: "onder voorbehoud van goedkeuring lening bij om het even welke financiële instelling".
Het betreft een aankoopbelofte voor een bouwgrond.

Vorige week heb ik een weigering van de bank gekregen en ik heb dit doorgestuurd naar het immo-kantoor doch het immo-kantoor wilt ons niet geloven...
Ze eisen van ons 3 weigeringen doch staat er volgens mij wel degelijk "onder voorbehoud van goedkeuring van lening bij om het even welke financiële instelling.

Ze willen volgens mij de schadevergoeding eisen maar ik heb toch een weigering?!
p.s. Dit alles is binnen de tijd gebeurd dat op de aankoopbelofte stond.

Hebben ze recht om een schadevergoeding te eisen?
Hebben ze het recht om 3 weigeringen te vragen?

Wat kunnen we het best doen?

Alvast bedankt voor Uw hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 20 mar 2013 13:38

Doorgaands wordt er gevraagd om 3 weigeringen voor te leggen. Het is dus niet uitzonderlijk dat het immo-kantoor dit eist. Dit is omdat men wil bekomen dat u effectief moeite doet om een lening aan te gaan.

U had ook best om het even welke BELGISCHE instelling geschreven, want indien men kan aantonen dat u een lening tegen woekerrente kan bekomen bij een geldschieter in Oost-Timor... maar zo ver komt het waarschijnlijk niet hoor ;-).

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2013 14:22

Yep, zie uitleg Xastheron.

"bij om het even welke financiële instelling" kan u op uw manier interpreteren: bij een weigering van eender welke financiële instelling wordt de overeenkomst ontbonden.
Maar men kan het ook op een andere manier interpreteren: bij een aanvaarding van eender welke financiële instelling kan de overeenkomst niet meer ontbonden worden. Dus nog X instellingen te gaan om te zien of ze allemaal weigeren.

3 lijkt dan ook een goed compromis bij gebrek aan duidelijkheid over de interpretatie van de opschortende voorwaarde.

Reclame

Turaki

#4 , 20 mar 2013 14:32

Maar men kan het ook op een andere manier interpreteren: bij een aanvaarding van eender welke financiële instelling kan de overeenkomst niet meer ontbonden worden. Dus nog X instellingen te gaan om te zien of ze allemaal weigeren.
Klopt. Er zijn trouwens ook immokantoren die zelf ook leningen aanbieden, en met deze constructie kunnen zij makkelijk bewijzen dat u wel een lening kan krijgen, nl bij hen. Of ze hebben contacten met een leningsmaatschappij die minder streng is bij de keuze van hun klanten, en leggen als bewijs een voorstel van hen voor. In beide gevallen kan u dus wel een lening krijgen, en mag u dus een schadevergoeding betalen.

Betere tekst is: "bij een bank van mijn keuze", daarmee sluit u meteen uit dat zij met een kandidaat ontlener afkomen.

En 3 bewijzen van weigering is normaal, daar de aankoop van een huis niet iets is om licht over te gaan, en men toch mag verwachten dat u ook wat moeite doet om de koop te laten doorgaan (of net niet).

Anoniempje_123456
Topic Starter

#5 , 26 mar 2013 10:28

Bedankt voor de uitleg.

Terug naar “Kopen”