Is een hypothecaire lening mogelijk op vakantiewoning?

Mommaerts
Topic Starter

Is een hypothecaire lening mogelijk op vakantiewoning?

#1 , 16 mar 2013 20:37

Graag had ik het volgende geweten, even de situatie schetsen:

Ik weet een bungalow te koop staan in een recreatiedomein, volledig in steen met alle mogelijke nutsvoorzieningen.
Het pand staat op domein 'Sonnevijver' te Lanaken. De grond waarop de bungalow staat is in erfpacht tot 2077.

Mijn vraag is of een hypothecaire lening voor dergelijke aankoop mogelijk is?

Waarvoor dank,

Geert
Amateur filosoof en kluizenaar

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 mar 2013 22:29

Men kan elke lening waarborgen met een hypotheek. Dat is het probleem niet. Ik denk eerder , wat is een hypotheek van zo'n woonst waard? Indien u nog een andere woning heeft , en u geeft hypotheek , is die eerste woning ook gehypothekeerd.
Een hypotheek wordt tegenwoordig betekend op alle onroerende goederen van de ontlener.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mommaerts
Topic Starter

#3 , 17 mar 2013 01:26

Ik heb nog geen woning in eigendom.

De woonleningen kan ik op 20 jaar hebben en een persoonlijke lening maar op 10 wat het verschil in maandelijkse afbetalingen groot maakt natuurlijk...

Reclame

boemerang

#4 , 18 mar 2013 19:54

Dus eigenlijk gaat het hier om een recht van erfpacht dat u kan kopen.
Moet u dan een jaarlijkse pacht (cijns) betalen?
In elk geval, ja dit kan gehypothekeerd worden.

Wet over het recht van erfpacht. 10 januari 1824.
Art. 6 Hij is bevoegd om zijn recht te vervreemden, met hypotheek te belasten, en den grond, in erfpacht uitgegeven, met dienstbaarheden te bezwaren, voor het tijdvak van zijn genot.

Hoeveel geld u kan krijgen voor een dergelijke hypotheek, ... geen idee. Eens vragen aan een bank / notaris.

@ Wanton, denk dat een kleine correctie wenselijk is.
Als u dit zakelijk recht in hypotheek geeft is een ander onroerend goed NIET (automatisch) mee gehypothekeerd.
Een hypotheek wordt tegenwoordig NIET "betekend" op alle goederen van een ontlener.

Mommaerts
Topic Starter

#5 , 19 mar 2013 11:56

Ja, het erfpacht in het domein hangt af van de grote van het stuk grond en bedraagt voor het pand dat mij interesseert ongeveer €2200/jaar.

basejumper

#6 , 19 mar 2013 20:06

Een vakantiewoning kan gehypotheceerd worden. Quotiteit die men wil ontlenen zal anderzijds doorgaans minderz ijn dan van een gewonen woning of appartement. Bij je bank(en) vragen dus...
Boemerang en Wanton hebben anderijds allebei een stuk gelijk.
Actueel zijn het merendeel van de hypotheken "alle sommenhypotheken". Dat betekent dat de hypotheekinschrijving doorgaans op één goed genomen wordt (en niet op meerdere - daar heeft Boemerang gelijk), maar dat de bank op basis van de alle sommenhypotheek de vervolging van alle onroerende goederen van de schuldenaar kan betrachten (en daar heeft Wanton gelijk)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

boemerang

#7 , 20 mar 2013 18:00

Ik heb maar een algemene kennis van de materie maar normaal gezien zou het volgende correct moeten zijn.
Er dient een onderscheid te worden gemaakt tussen enerzijds de schuldvordering(en) gedekt door de hypotheek en de onroerende goederen die in pand gegeven worden.
Daar waar een hypothecaire volmacht wel degelijk tegen alle onroerende goederen van een persoon kan worden gevestigd doormiddel van een éénvoudige clausule is dit niet het geval voor een hypotheek. (Op basis van die volmacht kan dan een hypotheek worden genomen)
Een hypotheek vereist (specialiteitsbeginsel) dat het in pand gegeven onroerend goed duidelijk (volgens de vereisten van de hypotheekwet, art 139 of 141, ik verwissel altijd die twee) staat beschreven. Goederen die niet in pand worden gegeven, zijn niet bezwaard door die hypotheek.
De alle sommen hypotheek dekt inderdaad zowat alle andere schulden (dus buiten de financiering aankoop onroerend goed) die een schuldenaar bij de desbetreffende schuldeiser zou aangaan.
Doch die bevoorrechte positie geld alleen maar op het in het hypotheekcontract in pand gegeven onroerend goed en ten belope van de erin gevestigde sommen.
Ten opzichte van andere onroerende goederen is de schuldeiser een chirografaire schuldeiser (ofwel ook hypothecaire maar dan door een andere hypotheek) en dan in de eerste plaats uit kracht van een nieuw aangegane overéénkomst en niet door de clausules die de hypotheek een "alle sommen hypotheek" maakt.
Dus wil de schuldeiser die onroerende goederen doen verkopen, dan zal men een uitvoerbare titel moeten bekomen bij de rechtbank (in tegenstelling tot een hypotheek) en staat men gelijk met de andere chirografaire schuldeisers.

basejumper

#8 , 20 mar 2013 21:04

Boemerang,

Je redenering is correct wat btreft de alle sommenhypotheek. Ook wat de rest betreft overigens. Alleen voorzien quasi alle banken in het modelkohier dat met de hypotheekvestiging getekend wordt een clausule die hen toelaat naast het gespecifieerde goed ook de andere goederen van de schuldenaar te vervolgen. Uiteraard komen ze daar gelijk met andere schuldeisers gezien er geen effectieve hypotheek rust op die andere goederen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”