Huis met bijgebouw

t-b
Topic Starter

Huis met bijgebouw

#1 , 13 mar 2013 13:46

Even kort de situatie schetsen: momenteel sta ik op punt om een woning te kopen met bijhorende bijgebouwen (werd voorheen als loods gebruikt), maar zou voor ons enkel dienst moeten doen als garage. Op het kadaster hebben beide een apart KI, elk afzonderlijk laag genoeg om klein beschrijf te hebben, maar samen groot beschrijf. Nu dachten wij om beide apart aan te kopen, eerst de woning (die meest kost) aan klein beschrijf tarief, en dan de loods die goedkoper is aan groot beschrijf. Dit zou ons wel aardig wat kunnen schelen in kostprijs. Volgens het immokantoor en een eerste snel rondje googelen denk ik dat dit mogelijk moet zijn, maar ik hoor graag eens jullie mening. Zitten er hier of daar nog addertjes onder het gras?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2013 15:32

Als je eerst de woning aankoopt met klein beschrijf, heb je nu natuurlijk een eigendom. Voor een 2de eigendom heb je dan geen recht meer op nog een klein beschrijf. Je mag dan geen andere eigendom meer hebben.

t-b
Topic Starter

#3 , 13 mar 2013 15:55

Idd, maar indien we alles samen kopen hebben we ook geen recht op klein beschrijf. Maar sowieso, doen we 'winst' als we de loods onder groot beschrijf zouden kunnen kopen en de woning onder klein beschrijf, want dan betaal je maar 10% op een deel van het totale bedrag (waar je dit anders op het ganse bedrag zou moeten betalen). Het moet natuurlijk wel allemaal legaal zijn, en misschien zien we ergens verdoken kosten over het hoofd (vandaar mijn vraag).

Reclame

limelight

#4 , 13 mar 2013 17:30

Je gaat wel 2x notariskosten hebben, die moet immers 2 aktes opstellen. Ook voor eventuele leningen gaat dat normaal dubbel zijn.

Terug naar “Kopen”