wat betekent "dossier opstarten" voor een lening?

moonlight_dust
Topic Starter
Berichten: 4

wat betekent "dossier opstarten" voor een lening?

#1 , 01 mar 2013 15:12

Na een meeting vorige week, heeft mijn bankadviseur me een e-mail gestuurd met de bevestiging van zijn hiërarchie dat hij me een rentevoet van XX,XX% kon toekennen. Hij zei er meteen bij dat ik snel moest zijn, want het is een voordelige rentevoet en de rentevoeten zijn momenteel aan het stijgen. Als ik een antwoord stuurde met een bevestiging dat hij een dossier kan opstarten, zou hij er deze week meteen aan beginnen met de beloofde rentevoet.
Aangezien ik dacht "niets getekend, is niets bindend," ging ik akkoord, aangezien ik niet wil dat, als ik langer wacht, deze rentevoet niet meer beschikbaar is. Ik wil namelijk nog rondhoren bij andere banken, en heb vandaag, binnen 3 en binnen 7 dagen nog afspraken met 5 verschillende banken/kantoren.

Nu lees ik ergens dat de simulaties die er bij een eerste afspraak niet bindend zijn, maar dat zodra er een dossier wordt opgemaakt, dat er dossierkosten zijn etc. Nu ben ik me aan het afvragen of ik misschien toch (buiten mijn weten om) een bindende afspraak ben aangegaan?

Of wordt er bedoelt dat hij een dossier zal opstellen, zodat de beloofde rentevoet nog even geldig blijft, en dan komt er nog een uiteindelijke afspraak om effectief een bindende overeenkomst aan te gaan, met een handtekening van alle partijen?
(Dit is hoe ik het ook initieel interpreteerde...)

Nu ben ik een beetje bezorgd, want na een afspraak bij een andere bank vandaag, heb ik mogelijk zicht op een beter voorstel...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 01 mar 2013 15:20

U zal geen "voorstel" krijgen van de eerste bank, maar een volledig dossier dat ter goedkeuring naar de betreffende dienst van de hoofdzetel zal gestuurd worden. U kijkt, volgens mij toch, aan tegen dossierskosten of u deze lening nu neemt of niet. Hiervoor moet u een bedrag van grosso modo 250-350 euro ophoesten. U hebt misschien niet expliciet getekend, maar uw e-mail kan wel als een begin van bewijs aanschouwd worden en indien de rechter deze aanvaardt (veronderstellend dat u het aanvecht), dan kan u nog eens rechtplegingsvergoedingen erbovenop krijgen.

Nu bij een "aanzienlijk bedrag" kan een interessantere rentevoet véél voordeliger zijn zelfs na het betalen ban de dossierskosten bij de voorgaande bank.

Reclame

Terug naar “Kopen”