wie kan me raad geven ?

jite
Topic Starter

wie kan me raad geven ?

#1 , 15 feb 2013 13:40

Even kort de situatie schetsen : ben 2j. gescheiden en woon nog steeds in huis waarvan ik en mijn ex beide eigenaar van zijn, er staat nog een lening op van 8j. mijn ex wil dat er dit jaar iets ga gebeuren met het huis, ofwel ik hem inkopen ofwel het verkopen en in dat geval zou ik met mijn deel een nieuwe lening aangaan voor een andere woning te kopen. Ik ben ondertussen al gaan horen bij het vlaams woningsfonds en ik kom in aanmerking om bij hun te lenen, zowel voor een inkoop als verkoop, ze hebben me ook gezegd tot welk maximumbedrag ik kan gaan. Ik vermoed toch als ik een stuk onder dat maximumbedrag blijf dat mijn lening dan wel zal goedgekeurd worden,... Het lastige eraan is dat ik bij aankoop van een woning pas mijn lening kan aanvragen op het moment dat wij "ons huis" verkocht hebben, een voorlopige verkoopsovereenkomst is volgens het vlaams woningsfonds al voldoende. Nu kan ik morgen al een huis gaan bezichtigen, het is iets wat me heel hard aanstaat, maar het onze is nog ni verkocht, hoe zou ik dat dan het best kunnen regelen,... mijn lening zal wel goedgekeurd worden, aangezien ik bij dit huis nog een stuk onder mijn maximum bedrag zit, dus is toch al een garantie naar de eigenaars toe, maar wanneer "het onze" verkocht is ja da weet ik natuurlijk niet hoe vlugger hoe beter, denk wel dat de makelaar er wel spoed zal achter zetten. Het probleem is ook dat mijn geld in dit huis zit, en ik eigenlijk geen voorschot kan betalen, of tenzij ik hier apart voor ga bijlenen. Ik weet wel van de makelaar dat het huis dat ik ga bezichtigen al een tijdje te koop sta en leeg, en dat de eigenaars wel mensen zijn waarmee te praten valt. Nu had ik het volgende in gedachte om eventueel voor te stellen, dat als het huis me echt aanstaat, ik elke maand een"soort van vergoeding" zou betalen aan de eigenaars, tot alles rond is, en dit als tegengeste als ze bereid zijn van te wachten, uiteindelijk staat het toch al ff te koop en leeg (dus veronderstel ik toch dat er weinig geinteresseerden zijn) en hebben ze toch de zekerheid dat ze uiteindelijk hun centen hebben, uiteraard laten opmaken op papier. Zou dit een redelijk voorstel zijn ? Uiteraard zonder dat ik een sleutel krijg, want zij zijn dan nog altijd eigenaar. Of zouden er nog andere manieren zijn van dit te regelen ? Alle raad is welkom. Heb ook al wel gehoord van een overbruggingskrediet, maar daar hebben ze bij het vlaams woningsfonds niet van gesproken en van wat ik er zo wat van weet is dat in ons geval niet mogelijk, aangezien de opbrengst van "ons huis" niet volledig gaat naar de andere woning, mijn deel is 40% en mijn ex 60%. Pff is allemaal ni simpel en ik hoop dat er iets te regelen valt want die woning staat me heel hard aan. Laat de tips maar komen :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher

#2 , 18 feb 2013 11:30

[kleine redactie om hoofdpijn te vermijden]

Even kort de situatie schetsen : ben 2j. gescheiden en woon nog steeds in huis waarvan ik en mijn ex beide eigenaar van zijn, er staat nog een lening op van 8j. mijn ex wil dat er dit jaar iets ga gebeuren met het huis: ofwel ik hem inkopen ofwel het verkopen. In dat geval zou ik met mijn deel een nieuwe lening aangaan voor een andere woning te kopen.

Ik ben ondertussen al gaan horen bij het vlaams woningsfonds en ik kom in aanmerking om bij hun te lenen, zowel voor een inkoop als verkoop. Ze hebben me ook gezegd tot welk maximumbedrag ik kan gaan. Ik vermoed toch als ik een stuk onder dat maximumbedrag blijf dat mijn lening dan wel zal goedgekeurd worden,...

Het lastige eraan is dat ik bij aankoop van een woning pas mijn lening kan aanvragen op het moment dat wij "ons huis" verkocht hebben, een voorlopige verkoopsovereenkomst is volgens het vlaams woningsfonds al voldoende. Nu kan ik morgen al een huis gaan bezichtigen. Het is iets wat me heel hard aanstaat, maar het onze is nog niet verkocht. Hoe zou ik dat dan het best kunnen regelen?

Mijn lening zal wel goedgekeurd worden, aangezien ik bij dit huis nog een stuk onder mijn maximum bedrag zit, dus is toch al een garantie naar de eigenaars toe. Maar wanneer "het onze" verkocht is ja da weet ik natuurlijk niet hoe vlugger hoe beter. Ik denk wel dat de makelaar er wel spoed zal achter zetten.
Het probleem is ook dat mijn geld in dit huis zit, en ik eigenlijk geen voorschot kan betalen, of tenzij ik hier apart voor ga bijlenen. Ik weet wel van de makelaar dat het huis dat ik ga bezichtigen al een tijdje te koop staat en leeg, en dat de eigenaars wel mensen zijn waarmee te praten valt.

Nu had ik het volgende in gedachte om eventueel voor te stellen, dat als het huis me echt aanstaat, ik elke maand een"soort van vergoeding" zou betalen aan de eigenaars, tot alles rond is, en dit als tegengeste als ze bereid zijn van te wachten. Uiteindelijk staat het toch al een tijd te koop en leeg (dus veronderstel ik toch dat er weinig geinteresseerden zijn) en zo hebben ze toch de zekerheid dat ze uiteindelijk hun centen hebben. uiteraard zullen we alles laten opmaken op papier. Zou dit een redelijk voorstel zijn ? Uiteraard zonder dat ik een sleutel krijg, want zij zijn dan nog altijd eigenaar. Of zouden er nog andere manieren zijn van dit te regelen ?

Alle raad is welkom. Ik heb ook al wel gehoord van een overbruggingskrediet, maar daar hebben ze bij het vlaams woningsfonds niet van gesproken en van wat ik er zo wat van weet is dat in ons geval niet mogelijk, aangezien de opbrengst van "ons huis" niet volledig gaat naar de andere woning, mijn deel is 40% en mijn ex 60%.
Pff is allemaal ni simpel en ik hoop dat er iets te regelen valt want die woning staat me heel hard aan.

Laat de tips maar komen

[Redactie nog wat uitgebreid:Vandebos]

Reclame

Terug naar “Kopen”