Openbare verkoop inhouden

ypsilon1972
Topic Starter

Openbare verkoop inhouden

#1 , 12 feb 2013 21:46

Als een woning openbaar verkocht wordt en de verkoper is niet tevreden met de verkregen prijs dan kan die de verkoop inhouden. Althans bij vrijwillige verkoop.
Hoeveel kosten moet de verkoper dan betalen bij een inhouding? Is dit een vast bedrag of een % van het hoogste bod?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 13 feb 2013 10:55

Deze vraag stel je best aan de notaris de de koop leidt.
Het zal alvast afhangen van hoeveel koopdagen er reeds zijn gebeurd ...

Is het de bedoeling een extra koopzitting te organiseren , dan wel het goed niet meer te verkopen (aan de prijs van het beste bod)

k.b.

MarkiZN

#3 , 13 feb 2013 13:18

De verkoop kan alleen ingehouden worden op de eerste zitdag; doet de verkoper dat niet dan wordt het goed voorlopig (onder voorbehoud van hoger bod) of definitief toegewezen aan de hoogste bieder.
Wat het kostenplaatje betreft voor de verkoper bij inhouden, kan je je inderdaad beter wenden tot de notaris die de verkoop leidt . Bij een verkoop zijn die kosten immers voor de koper maar daar zitten ook de registratierechten in die toenemen met de verkoopprijs. Een vast bedrag voor de verkoper die de verkoop inhoudt, lijkt mij logisch. Je zou dat eventueel kunnen schatten door de percentages die in het arrondissement gelden toe te passen op de 'verkoop'prijs en van die kosten de kosten aftrekken die je zou moeten betalen als je het huis gewoon uit de hand zou kopen. Makkelijkst is natuurlijk vragen aan de notaris

Reclame

ypsilon1972
Topic Starter

#4 , 19 feb 2013 19:44

De notaris spreekt van een bedrag tussen de 3000 en 4000 euro.

Een andere vraag: het betreft een openbare verkoop van de woning van mijn grootmoeder. Zij staat onder voorlopig bewind. Naast grootmoeder zijn er nog 3 andere partijen: een oom (= broer van mijn overleden moeder), mijn broer en ikzelf. Als wij de verkoop willen inhouden moet dan iedereen akkoord gaan om in te houden of is het voldoende als één iemand niet akkoord gaat met de geboden prijs? Ik vraag jullie opinie omdat ik de notaris niet helemaal vertrouw.

In oktober hebben wij aangegen aan de notaris dat wij openbaar zullen verkopen, de verkoop zal deze week plaatsvinden. Hij heeft dus 5 maanden nodig om een openbare verkoop te organiseren. Alle documenten zoals epc en keuring electriciteit waren reeds in zijn bezit in oktober. Dus daar heeft hij geen werk aan gehad.
Er is enkele weken geleden een bod geweest op het huis voor een prijs die veel hoger ligt dan wat we openbaar kunnen krijgen. Op het kantoor van de notaris hebben ze echter tegen die persoon gezegd dat hij dit niet kan kopen. Hij moet maar naar de openbare verkoop komen. De notaris heeft mij ook niet ingelicht over het bod, ik heb het toevallig vernomen. Ze vonden het niet oportuun mij in te lichten. Kan ik daar iets tegen doen? Is het niet de plicht van een notaris om de verkopers in te lichten? Het bod zou door alle partijen aanvaard zijn.

Toch nog even vermelden dat de vrederechter ons indertijd toelating heeft gegeven om uit de hand te verkopen. Maar omdat het niet vlotte zijn we van miserie overgegaan naar een openbare verkoop.

Kingfisher

#5 , 20 feb 2013 14:40

Bij een verkoop uit de hand heb je wel het akkoord nodig van alle mede-eigenaars. Het kan zijn dat de notaris al na contact met één eigenaar vernomen heeft dat dat bod onaanvaardbaar is, dan heeft het geen zin om daar verder op in te gaan?

Terug naar “Kopen”