Afstand van / Verklaring van hypothecaire schuldvordering

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afstand van / Verklaring van hypothecaire schuldvordering

#1 , 29 jan 2013 16:03

Iemand die me in begrijpbare taal kan uitleggen wat volgende termen willen zeggen:

1. Afstand van hypothecaire schuldvordering
2. Verklaring van hypothecaire schuldvordering (brandverzekering)

Bij het opnemen van de schijven van mijn hypothecair krediet moet ik bovenstaand documenten nog binnenbrengen voor het opnemen van de laatste schijf, maar ik heb geen idee wat deze dingen betekenen en waar ze te bekomen (ik vermoed mijn verzekeringsmakelaar bij wie de brandverzekering zal afgesloten worden?). Ik heb de vraag reeds aan mijn bank gesteld maar kreeg een vaag antwoord dat zij dit in orde brengen als ik mijn brandverzekering afsluit. Ik ben echter niet van plan deze bij mijn bank af te sluiten (was ook geen voorwaarde voor mijn hypothecair krediet). Ik heb dus reeds een mailtje teruggestuurd, maar vermoed dat ik hier een sneller en duidelijker antwoord ga krijgen op mijn vraag. Alvast bedankt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 jan 2013 16:20

Zo iets wordt idd afgeleverd door de verzekeringsmaatschappij. Zelfs als je aan 't bouwen bent , mag ik verwachten dat je reeds een contract hebt voor brandverzekering. Zelfs als de aannemer verantwoordelijk is.
In zo'n verklaring belooft de verzekeringsmaatschappij een vergoeding te betalen aan de bank/leningsmaatschappij indien er een schadegeval zou zijn die zeer ernstige schade aan de woning heeft veroorzaakt. Zo'n verklaring is normaal.
Stel u heeft een brand waarbij uw woning zeer zwaar beschadigd en onbewoonbaar wordt door een brand. De borg of hypotheek van de bank is dan niet veel meer waard. De verzekering betaalt dan aan de bank eerst het openstaand bedrag van de lening aan de bank vooraleer jullie te vergoeden. Indien jullie alles zouden ontvangen , bestaat theoretisch de kans dat de bank blijft zitten met de schuld. Men is immers niet verplicht na brand de woning terug op te bouwen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#3 , 29 jan 2013 23:22

Afstand hypotheciare schuldvordering lijkt me bizar. Dat is een verklaring waarbij een schuldeiser afstand doet van zijn hypotheek. Zou enkel kunnen indien je krediet gaat om een herfinanciering van een woonkrediet bij een andere bank. Maar normaal gebeurt er een schrapping van hypotheek door notaris. Overdracht hypothecaire schuldvordering is een attest dat de verzekeringsmaatschappij uitreikt ten gunste van de bank. Zij verbindt zich dan tot 2 zaken. Enerzijds zal zij de bank verwittigen wanneer de brandverzekering onbetaald blijft. De bank zal dit dan voorschieten opdat het goed verzekerd zou blijven. Secundo zal de verzekering bij schade uitbetalen aan de bank, die dan terug in schijven zal vrijgeven naarmate de wederopbouw plaatsvindt. Bij niet wederopbouw zal met de vergoeding het restant van de lening terugbetaald worden en het saldo aan de kredietnemers.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter

#4 , 30 jan 2013 09:14

Zelfs als je aan 't bouwen bent , mag ik verwachten dat je reeds een contract hebt voor brandverzekering. Zelfs als de aannemer verantwoordelijk is.
Ik bouw met een sleutel op de deur firma. Zolang de laatste schijf niet afbetaald is, blijft de woning eigendom van de firma en zijn zij ook verantwoordelijk voor de brandverzekering (staat zo in het verkoopscontract). Pas bij de voorlopige oplevering worden wij eigenaar (brandverzekering zal vroeger beginnen lopen, onze verzekeringsagent heeft een verzekeringsformule waarbij de eerste 6 maand van de verzekering gratis zijn als ze wordt afgesloten voor het huis afgewerkt is. Deze verzekering gaat dus in twee maand voor de woning opgeleverd wordt, zodat we nog 4 maand van het aanbod kunnen profiteren.).

Wanton, bedankt voor uw antwoord, maar slaat dit op 1. of op 2.? Het is onze eerste hypothecaire lening voor het eerste huis dat we aankopen. Er is dus geen herfinanciering mee gemoeid. Maar op de brief die we onlangs kregen bij het opnemen van een volgende schijf, stond effectief dat we volgende documenten nog moesten bezorgen:

1. Afstand van hypothecaire schuldvordering
2. Verklaring van hypothecaire schuldvordering (brandverzekering)
3. Bouwvergunning (maar dit is in orde, hadden ze al maanden in hun bezit)

Ik ga er dus van uit dat 1. en 2. verschillende zaken zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper

#5 , 30 jan 2013 13:14

Tom,

Afstand hypothecaire schuldvordering: ik zie 2 mogelijkheden (maar er zijn er mogelijk andere...) Een eerste mogelijkheid is dat jij eerder de bouwgrond kocht met een hypotheeklening bij een andere bank. Huidige kredietverlener eist waarschijnlijk eerste rang en vraagt attest waaruit afstand hypotheek blijkt. maar dit is normaal het werk van de notaris. Een tweede mogelijkheid is dat er in hoofde van de bouwfirma een bestaand krediet met hypotheek is (gebeurt nogal eens als zij bvb ganse verkaveling kopen) en dan gebeurt de handlichting (opheffing hypotheek) op het moment dat jij de grond overkoopt. Ook hier is het de taak van de notaris om dat na te kijken. Anders aan de bank vragen waarom ze dit vragen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Topic Starter

#6 , 30 jan 2013 15:02

Tom,

Afstand hypothecaire schuldvordering: ik zie 2 mogelijkheden (maar er zijn er mogelijk andere...) Een eerste mogelijkheid is dat jij eerder de bouwgrond kocht met een hypotheeklening bij een andere bank. Huidige kredietverlener eist waarschijnlijk eerste rang en vraagt attest waaruit afstand hypotheek blijkt. maar dit is normaal het werk van de notaris. Een tweede mogelijkheid is dat er in hoofde van de bouwfirma een bestaand krediet met hypotheek is (gebeurt nogal eens als zij bvb ganse verkaveling kopen) en dan gebeurt de handlichting (opheffing hypotheek) op het moment dat jij de grond overkoopt. Ook hier is het de taak van de notaris om dat na te kijken. Anders aan de bank vragen waarom ze dit vragen.
Mijn mailtje naar onze bank is nog niet beantwoord. Zodra ik een (nuttig) antwoord van hen heb, zal ik het hier ook even posten. Bedankt alvast voor de input van allen die geantwoord hebben!

Terug naar “Kopen”