Koper stelt akte uit zonder berichtgeving

EenVerkoper
Topic Starter

Koper stelt akte uit zonder berichtgeving

#1 , 07 jan 2013 23:50

Vier maanden geleden werd de compromis getekend, waarin ik de verkoper ben.
Vorig week nam ik contact op met mijn notaris met de vraag wanneer de acte zou getekend worden.
Deze heeft dan op zijn beurt contact opgenomen met de notaris van de kopers, waar hij de boodschap kreeg dat deze de kopers meermaals heeft gecontacteerd (telefonisch, schrijven) zonder gevolg.

Bij het tekenen van de compromis hebben de kopers aangegeven hun huidige woning niet te verkopen, maar ik zag onlangs dat hun woning toch te koop staat. Ik vermoed dus dat zij de akte willen uit stellen tot hun woning verkocht is.

Ik heb al op meerdere plaatsen gelezen dat er een boete staat op het laattijdig tekenen van de akte.

Wat kan ik hier aan doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2013 10:52

Het is de koper die een boete kan krijgen voor het laattijdig betalan van de registratiekosten. Dit moet binnen de 4 maanden gebeuren na ondertekening van het compromis.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2013 10:59

Afhankelijk van wat er in de compromis staat, kan het zijn dat u recht heeft op interesten als de afgesproken termijn verstreken is.

Reclame

j.demoor

#4 , 09 jan 2013 11:11

“Art.32.De termijnen,binnen welke de aanbieding ter registratie moet plaatshebben...zijn:...4°.voor akten waarbij de eigendom ...van...onroerende goederen overgedragen...wordt,vier maand...“(Wetboek Registratierechten 30 november 1939=W.Reg.).

‘Vier maanden geleden werd de compromis getekend’

De aanbieding ter registratie van de onderhandse akte had dus reeds moeten plaatshebben.

“Art.19...2°.de akten waarbij de eigendom...van in België gelegen onroerende goederen overgedragen...wordt...Art.35.De verplichting tot aanbieding ter registratie...berust...:...6° op de contracterende partijen,ten aanzien van de onderhandse..akten ,waarvan sprake in artikel 19,2°...”(W.Reg.).

“Art.41.Verbeuren ondeelbaar een geldboete gelijk aan het bedrag der rechten...:1° de personen die binnen de voorgeschreven termijnen, de akten of verklaringen niet hebben doen registreren welke zij gehouden zijn aan de formaliteit te onderwerpen...Art.209.Zijn vatbaar voor teruggaaf :...2° de evenredige rechten(niet de boetes) geheven hetzij wegens een akte die vals verklaard is, hetzij wegens een overeenkomst waarvan de nietigheid uitgesproken of vastgesteld werd door een in kracht van gewijsde gegaan vonnis of arrest...”(W.Reg.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”