Beste
Ik en mijn vriendin zijn gisterenmorgen gaan kijken naar een kleine alleenstaande woning, deze was volledig onze smaak en waren erg opgetogen eindelijk iets gevonden te hebben dat we konden betalen en dan daarnaast ook nog eens een goede ligging had. De dame van het immobiliënkantoor had ons verteld dat de veranda gebouwd is zonder vergunning, maar dat dit geen probleem zou zijn aangezien het maar een kleine oppervlakte is. Ook zou iemand een rechtszaak tegen ons moeten inspannen om een werkelijk probleem te vormen, een telefoontje naar de gemeente is niet genoeg.
Pas bij het tekenen van de aankoopbelofte (waarin opschortende voorwaarden staan mits het krijgen van een lening) stond vermeld dat de veranda is gebouwd zonder vergunning alsook de vernieuwde gevel rond het huis. Ook hiervan zei de dame in kwestie dat het geen probleem zou kunnen opleveren aangezien de woning dateert van 1955 en er van het huis geen plannen zijn. Niemand zou dus kunnen aantonen dat de veranda er nog niet voorheen stond of dat de gevel te ver staat. De woning staat tevens een tiental meter van straat verwijderd.
In goedertrouw hebben we de aankoop belofte getekend maar deze nacht kon ik er niet van slapen en ben ik op het internet beginnen opzoeken, blijkt dat bij een bouwovertreding de overheid kan eisen dat het goed wordt hersteld tot zijn oorspronkelijk staat, tot een geldboete tot 400.000 en zelfs een gevangenisstraf. Ook zou de eigenaar (wij dus) en niet de uitvoerder (vorige eigenaar) strafbaar zijn.
Me dunkt dat het immo kantoor hier veel te licht is overgegaan (en dat wij véél te naïef zijn geweest). Zij vertelde ons dat dit dagelijkse kost was en dat we ons geen zorgen hoefden te maken, toch staat het in de overeenkomst vermeld dat dit alles zonder vergunning is gebeurd. Al onze spaarcenten zitten hierin en aangezien we gisteren getekend hebben is er geen weg meer terug... Bij het ontbinden van de overeenkomst zijn er 5% kosten gemoeid = een hele hoop geld!
Is dit een kwestie om van wakker te liggen? Of zou men hier nooit achter kunnen komen? De gevel is tenslotte maar een paar centimeter vergroot en het huis staat enkele meter van straat verwijderd... En blijkt dat men tegenwoordig voor een veranda geen vergunning meer nodig heeft?
Voor onze lening wordt goedgekeurd dient er nog een schatter van de bank langs te komen om te kijken of de woning het geleende bedrag waard is, volgens de bank een kleine formaliteit en vertelde ons dat we op beide oren konden slapen dat de lening werd goedgekeurd. Houd de schatter rekening met het feit dat de nodige vergunningen niet aanwezig zijn? Of gaat deze enkel kijken naar de woning en rekening houdend met de grondprijs?
Mvg,
Xavier & Janny